Storebror har tappat stinget
I São Paulo i Brasilien jobbar sedan i somras Alessandra Faria med två saker för ögonen. Att bygga upp Lundaföretaget Axis säljorganisation i Sydamerikas mest folkrika land. Och att sälja. Förväntningarna från huvudkontoret hemma i Lund är stora. Kravet är 10 procents marginal och Brasilien har ju trots allt rykte om sig att vara rejält brottsutsatt. Därmed skulle säkerhetsutrustning, som videoövervakningskameror, kunna vara hett på marknaden.
Etableringen, den senaste i raden från Axis, är ett bra exempel på den motsägelsefulla verklighet som blivit vardag för framgångsföretaget från Lund. Bolaget säljer sällsynt effektiva videokameror och programvara som styr dem till exempel över internet. Kamerorna kostar mellan 900 och 20 000 kronor och kunder monterar maskinerna överallt där många människor rör sig, i bussar och tunnelbanor, i gångtunnlar 0ch i butiker och banker.
Kostnaderna ökar tyvärr i snabbare takt när bolaget sedan i våras bygger upp en struktur för att öka försäljningen. Samtidigt ligger intäkterna fortfarande kvar på tidigare nivåer eftersom det dröjer innan de nya marknaderna, utom Brasilien också länder som Ryssland och Kina, tar fart.
Konsekvenserna av högre kostnader och en halverad försäljningstillväxt har inte låtit vänta på sig. Marginalen (före skatter) uppgick vid det senaste halvårsskiftet till 18,5 procent vilket kan jämföras med 23 procent under motsvarande kvartal förra året.
– Givet de förutsättningar vi har, inte minst att vi vill behålla våra marknadsandelar, är vi ändå nöjda med resultatet, säger vd Ray Mauritsson.
Visst. Då finns det att kämpa mot. Bolagets andel av marknaden har sjunkit från 60 procent för fyra år sedan till 32 procent i dag. Marginalerna ligger dock fortfarande väl över bolagets mål på 10 procent. Men ett resultat efter finansiella poster under första halvåret i år som i praktiken är oförändrat från 2007 är precis vad börsen inte vill veta av. För när ett högtflygande snabbväxande bolag plötsligt tappar takten blir reaktionen bara en. Kursen straffas hårt och har nu halverats jämfört med hur det såg ut för ett år sedan.
För Axis är den helt avgörande frågan om avmattningen verkligen är tillfällig, som ledningen hoppas. Eller om det tvärtom är början på en period med mer ”normal” tillväxt, liknande den som bolaget hade under de sju åren fram till 2004 när försäljningen sammanlagt klättrade 23 procent. Tyvärr, för bolaget, talar flera faktorer för att det är det senare som gäller.
l Tidigare har bolaget poängterat att försäljningen är konjunkturokänslig eftersom en stor del går till offentliga sektorn, till skolor, kollektivtrafik eller kommuner.
Nu heter det i den senaste kvartalsrapporten tvärtom att bolaget känner av den finansiella oron som påverkat tillväxten inom kärnverksamheten negativt. Det betyder av allt att döma att om lågkonjunkturen håller i sig, så lär inte Axis marknad repa sig.
l Axis har redan skummat grädden av den marknad som bolaget tagit sikte på, nämligen att byta ut gamla analoga videokameror mot effektiva digitala nätverkskameror. Nu krävs tuffare, och dyrare, försäljningsjobb för att skaffa helt nya typer av kunder
l Konkurrensen hårdnar. Bland de värsta konkurrenterna finns Sony, Panasonic, Canon och Toshiba. Dessa japanska jättar är formidabala motståndare och vill vara med och dela på miljarderna. Därtill finns redan kinesiska lågpriskopior av Axis kameror. Visserligen märks ingen prispress ännu, inte inom nätverksvideo, men som inom all elektronikindustri lär den bli verklighet inom några år.
l Också vd Ray Mauritsson kan skönja slutet på den exempellösa tillväxten under senare år. Han bedömer att den marknad som Axis verkar på är mogen inom sex till sju år.
Är det här en svartsyn? En alltför negativ utblick över framtiden? Visst finns också en del positiva signaler. Hit hör den stigande dollarn, som gynnar resultatet på den största marknaden (USA).
Positivt är också det faktum att bolaget har outsourcat hela produktionen till fabriker i Asien och Östeuropa och därmed har väldigt låga fasta kostnader och rimligen kan parera eventuella försäljningsfall.
Ändå tror Affärsvärlden mer på ovan beskrivna dystrare utveckling, tills något annat har bevisats. Axis kan väntas följa den mer tråkiga marknadsutvecklingen när lågkonjunkturen sätter press. Bolaget kommer att växa långsammare framöver och marginalerna normaliseras. Det senare är ett annat sätt att säga att de på sikt faller tillbaka.
__________________________________________
Fem frågor till vd Ray Mauritsson
Ni berättade tidigare om dämpad tillväxttakt på nätverksvideo. Vad har ni märkt sedan dess?
– Det har ännu inte blivit sämre än under andra kvartalet. Men det är ändå väsentligt lägre tillväxt än under motsvarande tid förra året.
Ni har ju stor försäljning till offentliga myndigheter. Hur kan de vara så konjunkturkänsliga?
– Nedgången kommer från detaljhandelsbranschen som står för 25 procent av vår försäljning. Stora varuhus som Home Depot och Starbucks sänker efterfrågan.
Hur ser tillväxttakten ut de kommande åren?
– Vi brukar hänvisa till ett analysinstitut som tror på över 30 procents tillväxt de kommande åren. Det skulle betyda att vi om tre år har bytt ut hälften av alla analoga kameror. Sedan mattas tillväxten.
När är marknaden mogen?
– Jag tror att man når en mognad 2014–2015. Då handlar det om ett skifte, bort från att byta ut analoga system, till att växa i takt med säkerhetsbranschen i stort, cirka 10 procent per år.
Hur ser du på att ni i praktiken inför ett storebror-ser-dig-samhälle?
– Alla offentliga platser kan ha kameror. De är i och för sig inte kränkande. Det handlar snarare om användningen. Om någon missbrukar informationen från kamerorna så betyder det för mig att då ligger kränkningen där. Den positiva sidan av kamerorna är att man känner sig säkrare.
________________________________________________
Fokus på säljknappen
SÄLJ
Axisaktien är en gammal Affärsvärldenfavorit som emellertid sedan ungefär ett år tillbaka står på säljlistan. Redan då var hela börsen på fallrepet, och det hade varit märkligt om Axis hade stått emot.
Men trots en kurshalvering det senaste året är aktien fortfarande högt värderad. Kursen har stigit 30 procent sedan halvårsskiftet och vinstmultipeln (p/e) för i år uppgår till 22. Med 15 procents tillväxt under de kommande åren krymper p/e-talet ändå inte med mer än till 19 (år 2010).
Det är en konservativ beräkning, men den kan ändå visa sig vara väl positiv. Axis affärsmodell är inte på allvar prövad i tider av minskad försäljning och krympande vinster.
Affärsvärlden befarar att avmattningen det senaste kvartalet håller i sig, något som på sikt betyder lägre intäkter för Skåneföretaget. Och om bolagets tillväxt mattas av är aktien fortfarande dyr. Affärsvärlden tror att aktien kan sjunka ytterligare 15–20 procent, till nivåer kring 70 kronor om inte nästa kvartalsrapport i oktober visar att marknaden har vänt uppåt. Affärsvärlden upprepar sitt råd till de 11 500 aktieägarna. Sälj.
Slåss mot jättarna (2006)
1 Panasonic Japan
2 Pelco USA
3 Bosch Tyskland
4 Axis Sverige
5 Sony Japan
6 Samsung Sydkorea
7 Honeywell USA
8 GE Security USA
9 Tyco Fire & Security USA
10 CBC och Sanyo Japan
____________________________________
Tillväxten – en parentes?
1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008(p)
Omsättning 560 695 641 676 670 624 691 895 1202 1671 2225
Resultat e finansnetto 7 -75 -154 -117 8 51,4 50 128 222 367 370
Nettomarginal (procent) 1 -11 -24 -17 1 8 7 14 18 22 17
_____________________________
Nyckeltal
2007 2008p 2009p
Omsättning 1854 2225 2560
Res f skatt 368 370 400
P/E (kurs 85 kr) 0 22,5 20,7
nullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.