Svårt för Netflix att locka användare till sina spel

Streamingjätten Netflix har svårt att locka användare till sina nylanserade spel. Samtidigt är det oklart hur bolaget faktiskt ska göra det, enligt CNBC.
Netflix
Foto: AP Photo/Matt Rourke
Sedan november har Netflix satsat allt mer på spel som ett sätt att engagera sina prenumeranter i väntan på att nya avsnitt ska släppas. Spelen är bara tillgängliga för bolagets prenumeranter och måste laddas ned separat.

Netflix mobilspel har blivit nedladdade 23,3 miljoner gånger. Enligt Apptopia har Netflix cirka 1,7 miljoner dagligt aktiva spelare på sina spel. Det utgör mindre än 1 % av bolagets 221 miljoner prenumeranter.

Enligt bolagets vd Greg Peters har Netflix flera år framför sig innan man har lärt sig hur spel kan behålla och engagera prenumeranter. Dock har bolaget medvetet varit otydliga gällande hur de ska göra spel till en central del av deras strategi, enligt CNBC.

“Vi håller fortfarande lite tyst eftersom vi fortfarande lär oss och experimenterar och försöker ta reda på vilka saker som faktiskt kommer att få gensvar hos våra medlemmar, vilka spel som folk vill spela”, sade Leanne Loombe, Netflix chef för externa spel, under ett panelsamtal på Tribeca Film Festival i juni.

Netflix har även haft svårt att få folk att stanna kvar på dess streamingplattform. Under det första kvartalet tappade man 200 000 användare, och under det andra kvartalet 250 000. I år har aktien sjunkit med 62,4 % på börsen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF