Thules resultat tyngs av omstruktureringsåtgärder

Takboxproducenten Thules resultat i fjärde kvartalet 2019 tyngdes av omstruktureringskostnader. Bolaget höjer utdelningen.
Thules Magnus Welander
Thules VD Magnus Welander

Nettoomsättningen steg 4,7 procent till 1 211 miljoner kronor (1 157). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 1 241 miljoner kronor.

Rörelseresultatet blev 47 miljoner kronor (64), väntat rörelseresultat var 61 miljoner kronor. Rörelsemarginalen var 3,9 procent (5,5).

Resultatet belastades av kostnader för omstrukturering på 24 miljoner kronor. Det justerade rörelseresultatet var 71 miljoner kronor, motsvarande en justerad marginal på 5,9 procent.

Resultatet före skatt var 33 miljoner kronor (56), analytikerkonsensus låg på 41 miljoner kronor

Resultatet efter skatt blev 30 miljoner kronor (44), analytikerkonsensus var på 29 miljoner kronor.
Resultat per aktie hamnade på 0,29 kronor (0,42).

Thule föreslår 7,50 kronor i utdelning (7,00), en höjning med 7,1 procent. Analytikerna hade förväntat sig 7,50 kronor.

– Omsättningen i fjärde kvartalet steg med 54 miljoner kronor till 1 211 miljoner kronor, vilket var i linje med våra förväntningar. Det innebär att vi för helåret hade en omsättning om 7 038 miljoner kronor (6 484) och en tillväxt om 8,5 procent (3,9 procent valutajusterat). Underliggande ebit i kvartalet blev 71 miljoner kronor (64) och för helåret blev underliggande ebit 1 245 miljoner kronor (1 164). Även det operationella kassaflödet förbättrades under kvartalet och 2019 genererade vi ett operationellt kassaflöde om 1 190 miljoner kronor (802). Även om 2019 kan summeras som ett mellanår om man enbart ser till tillväxten, så är jag mycket nöjd med att bolaget levererade tillväxt i alla fyra produktkategorier, kommenterar vd Magnus Welander i bokslutskommunikén.

– Försäljningen i USA var fortsatt en besvikelse och påverkades, utöver ovan nämnda utfasning, framförallt av en vikande försäljning av enklare väskor och fodraI. Kanada levererade det bästa kvartalet under året med god tillväxt inom de flesta kategorier, medan Latinamerika levererade i linje med föregående år. Den tidigare kommunicerade omorganisationen i Nordamerika genomfördes under kvartalet, fortsätter Magnus Welander.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets