Tobii tar sikte på bilindustrin 

Eyetrackingbolaget Tobii tar sikte på bilmarknaden med teknik som kan larma om föraren blir trött, skriver Dagens Nyheter.
Tobiis VD Anand Srivatsa. Foto: Tobii
Artikeln lägger dock främst fokus på hur tekniken kan få biltillverkarna att utveckla förarmiljöer som hjälper föraren att hålla fokus på vägen. Eye-tracking-glasögon från bolaget kan kartlägga vilka delar av interiören som är mest störande för föraren. Bland annat pekas skärmar ut som en distraktion.

”Förr kunde man höja volymen eller värmen utan att ta ögonen från vägen. Dagens skärmbaserade lösningar innebär större distraktioner. Just därför har det blivit än mer viktigt att man gör handgreppen lättbegripliga, intuitiva”, säger Tobiis produktchef Mattias Berglund.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.