Tro inte på löftenaom tillväxt
När systemutvecklaren Orc kom med rapport i förra veckan blev många lättade, framför allt över nya ledningens besked att utsikterna nu ser betydligt bättre ut och att antalet kunder ökat. Många gillade också löftet om att kostnaderna ska ner, ett besparingsprogram är på väg efter två år av kostnadsexpansion på en stillastående marknad. De här beskeden skickade upp aktien med 15 procent till 61 kronor.
Men det finns annat i rapporten som inte är lika uppmuntrande. Allvarligast är kanske att nye vd:n Jonas Lindström signalerar att volymerna är för små för att täcka kostnaderna för den utbyggnad av säljstyrkan som är förutsättningen för fortsatt global tillväxt. Om bolaget inte vågar fortsätta expandera av egen kraft, med hopp om att tillväxten så småningom ska lyfta intäkterna och balansera kostnaderna, finns bara en sak att göra – nämligen att skaffa partners.
Den vägen kommer Orc sannolikt fortsätta att gå, företaget samarbetar sedan tidigare med Reuters. Men samarbete innebär samtidigt att marginalerna faller kraftigt. Lindström tänker också se över hela strategin, han vill fokusera på de starkaste områdena. Sannolikt blir analysen att Orc är för litet för att sprida sig för tunt.
Samtidigt är global framgång ingen självklarhet, även om Orc koncentrerar sitt utbud. Jämför man de olika geografiska områdenas andelar av försäljningen helåret 2004 och första kvartalet 2005 ser man att de faller i tillväxtregionerna USA och Asien/Australien.
Jonas Lindström kallar själv Chicago, där omställningen från manuell till automatisk handel är kopplad till höga förväntningar, för “häxkittel” och svävar på målet om hur starkt Orc är där.
– Det är viktigt att vara först och vi var inte först där, säger han.
I endast en region ökade försäljningen första kvartalet i år, nämligen i “övriga Europa”, där Reuters drar lasset. Sverige står stilla och i de andra nordiska länderna faller den. Allt kan inte skyllas på konjunktur, konkurrenter som GL Trade har vuxit samtidigt som Orc har stått och stampat.
I dagsläget ser läget ut så här:
l Rensat för nya redovisningsregler föll försäljningen med 5 procent under första kvartalet i år.
l Vinsten föll också kraftigt, med 75 procent, på grund av höga kostnader.
l Antalet kunder ökade från 154 till 172, vilket bör öka underliggande intäkter framöver.
Ändå är osäkerheten i dag större än på länge, och orsakerna är flera:
l Historiskt följs ett besparingspaket ofta av flera, en ny ledning hittar nya problem.
l Strategin ses över, innebär det att Orc ska in i ett annat segment, volymsegmentet, för att kunna växa igen? Det kanske ökar möjligheterna, men också konkurrensen.
l Det är positivt att antalet kunder ökar, samtidigt ökar omsättningstakten bland kunderna, market makers slås ut, hedgefonder kommer och går. Det blir större volatilitet.
Orcs situation påminner om Intentias, mjukvarubolaget som aldrig blev stort nog. Efter tio år av nyemissioner, förluster på hundratals miljoner kronor och ständiga försäkringar om att det var på väg att vända, köptes det slutligen upp av ett amerikanskt bolag.
Affärsvärlden byter fot när det gäller Orc, reviderar ned tillväxtprognosen rejält och rekommenderar sälj. Vi tror inte att bolaget står inför en snabb vändning, utan får konstatera att vi varit alltför optimistiska.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.