Vodafone visar en försmak av 3G

Någon gång mellan nu och julafton kommer Vodafone att lansera sin största satsning någonsin mot konsumentmarknaden. I snygga paket kommer kunderna att kunna köpa Vodafones Live-telefoner. Det är speciella telefoner där Vodafones nya tjänst Live ingår redan från farbriken. En försmak av 3G.

För några år sedan lanserade dåvarande Europolitan GPRS. Efter ett antal fiaskostämplade månader hade man ett par tusen kunder. När bolaget häromdagen lanserade MMS fick man tusentals kunder på bara några få dagar.

Skillnaden stavas enligt Vodafones VD, Jon Risfelt, att man nu lanserar tjänster istället för teknik. Nu hoppas han på ännu mer. Live är nämligen Vodafones nya tjänsteplattform gentemot privatpersoner. Och får man tro företaget är den här för att stanna.

I praktiken är Live det ikonbaserade och internetliknande gränssnitt som kunderna ska se i sina telefoner framöver och accessa kvadriljoner fascinerande tjänster via. Vad för teknik som är bakom är ointressant, oavsett om det heter 2G, GPRS eller 3G, menar Vodafone och det är bara att hålla med. Och det är lika ointressant var man befinner sig. Live ska finnas överallt i världen.

Till en början finns dock bara Live i speciella Live-telefoner, där tillverkarna har förinstallerat Live-gränssnittet. Telefonerna som erbjuds inom ramen för satsningen är några av de senaste som finns på marknaden. Och eftersom mycket cirklar kring bilder har alla telefoner inbyggd kamera.

Det innehåll som ska finnas tillgängligt och dra folkskarorna till Vodafonebutikerna är emellertid ännu okänt. Bortsett från Aftonbladet. Men det ska komma mer, lovar Vodafone. Vad och när är än så länge hemligt, men oavsett vad det är så lär det ge sig inom de närmaste veckorna. Likaså lär det då ge sig vad paketet kommer att kosta och vad vi kommer att få betala för tjänsterna.

Kommer det då att fungera? Ja, sannolikt finns det goda möjligheter för det, även om det hänger mycket på prissättningen av tjänsterna. Live i sig är nämligen gratis och Vodafone hoppas att deras andel av tjänsteintäkterna ska rendera dem högre intäkter per kund än vad som är fallet idag.

Men det finns stora frågetecken, exempelvis för hur de mer avancerade tjänsterna såsom chatt kommer att fungera med andra operatörer. Oklarheterna om affärsmodellerna för mobilt innehåll är därtill ännu högst svävande. Än så länge hålls alla dörrar och möjligheter öppna, vilket i klartext betyder att ingen har en aning.

Det är heller inte helt klart hur innehållet ska struktureras. Vodafone har sammanlagt 12 ikoner i sitt gränssnitt. Sex av dessa (de första) har man reserverat för eget bruk. De sex andra ska användas för innehållsleverantörerna. Och blir det många tjänster lär det bli en del vandrande upp och ner i menyerna. Kanske lite WAP-känsla rentutav?

Det enda som verkar säkert är att bolaget tror mycket på möjligheten att ta och skicka bilder, liksom möjligheten att ladda hem olika former av musik, ringsignaler och annat.

En annan intressant observation är att de telefoner som favoriseras av Vodafone kommer från Panasonic och Sharp. Även om ambitionerna är att det ska finnas telefoner från alla de stora tillverkarna med under Live-flaggan inkluderas inte Ericsson från början. Och Nokias 7650, som är en av de två första telefonerna som lanseras i Sverige, känns betydligt efter sia asiatiska kollegor.

Så där lite vid sidan av pratar folk om att Nokia och Ericsson inte riktigt har förstått vad det är som har hänt, nämligen att operatörerna nu har tagit över telefonerna. Och i takt med att tjänsterna mer och mer flyttar in i näten så blir telefontillverkarna tvungna att anpassa sig till operatörernas villkor, något de definitivt inte är vana vid.

Ett typexempel i detta fall är att Sharp helt har byggt om telefonen till en Live-telefon. I Nokian måste man trycka på en speciell knapp för att komma till Live-menyn. Och den telefon som Vodafonemänniskorna använder som demonstrationstelefon kommer från Panasonic, helt enkelt för att användarna föredrar den.

En helt annan observation är naturligtvis den att om kunderna nu kommer att få i princip samma tjänster idag som med 3G så blir ju frågan hur 3G ska säljas in om ett par år?

Några kraftiga subventioner tänker sig inte Vodafone för Live-telefonerna. Fan trot. Satsningen är Vodafones största hittills. Gott om annonsutrymme är bokat. På lagren står pall efter pall med hypermoderna telefoner med Vodafones varumärke på. Och lanserar man inför jul så lär det finnas en ambition att det ska bli gott om fyrkantiga paket under granen i år.

Inom ett par veckor vet vi om det är fågel eller fisk.

Johan Jörgensen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund