WM-Data vill ta in en halv miljard
Nyligen beslöt IT-jätten WM-Data att bryta ut tre av företagets enheter – designverksamheten Total Design, bemanningsdelen Humanpro (tills helt nyligen Assistans) samt hårdvarudelen – för att istället profilera dem som egna varumärken i tre separata underkoncerner.
De respektive verksamheterna kommer under våren att börja låta tala om sig under sina nya namn, men det varumärke som det kommer att satsas mest på är hårdvarudelen. Hittills har namnet för den nya koncernen varit hemligt, men det står nu klart att det nya namnet blir Atea. Atea är också den i särklass största verksamheten och står för en omsättning på cirka 6-7 miljarder kronor, vilket motsvarar nästan hälften av WM-Datas totala omsättning.
Uppdraget att profilera Atea-varumärket har gått till reklam- och kommunikationsbyrån Lydeking.stockholm, och är enligt uppgift i branschled värt cirka 25-30 Mkr. Lydeking.stockholm får ansvar för att bygga hela den kommunikationsplattform som enligt planerna ska presenteras i slutet av april. Dessutom ingår i deras uppdrag att lansera den som en nordisk koncern, och inom kort kommer en omfattande kampanj i syfte att profilera varumärket att sjösättas i samtliga nordiska länder. Koncernchef för det nya bolaget, som ska ha kontor i Sverige, Danmark, Finland och Norge blir Thomas Keifer, som kom in i WM-Data via förvärvet av återförsäljaren Owell 1995.
Klimatet för Ateas kärnverksamhet, PC-försäljning, har blivit allt tuffare den senaste tiden, men enligt WM-Datas VD Crister Stjernfelt är dess rykte oförtjänt dåligt. ”Verksamheten är lönsam med en marginal på 2-3 procent, vilket inte är så tokigt. Vi kommer att ge belägg för att det är en bra affär så fort vi börjar särredovisa de olika varumärkena, från och med nästa kvartalsrapport. Hittills har den redovisats tillsammans med WM-Datas övriga verksamhet vilket försvårat den finansiella marknadens genomlysning”, säger Crister Stjernfelt.
Atea är också den avknoppning som ligger närmast till att säljas av, och enligt Crister Stjernfelt ligger planerna på en försäljning innan sommaren fast. ”Vi är inte så angelägna att bli av med den att vi dumpar den till vilket pris som helst, och så som marknaden ser ut är det inte läge att sätta det på börsen just nu. Vi ser framförallt två alternativ; antingen en direkt försäljning till en internationell aktör eller en finansiell affär där en extern investerare kommer in och på så vis garanterar verksamheten. Det pågår som bäst en rad utredningar och diskussioner om det.”
Även för den verksamhet som ”blir kvar” efter att delverksamheterna brutits ut, finns stora planer. Den verksamhet som framöver ska utgöra WM-Data kommer att profileras som ett renodlat konsultföretag inom IT-relaterade tjänster, och parallellt med den strategin är bolaget även ute på förvärvsstråt. Som Ekonomi24 tidigare skrivit har många av de större IT-jättarna sett raset i internetaktier som en chans att göra bra affärer. Enligt Crister Stjernfelt kan såväl intäkter från försäljningen av Atea som en eventuell nyemission komma att användas för nya förvärv. ”Vi har bett stämman om bemyndigande för att emittera 15 miljoner aktier om vi så skulle vilja, och vi följer utvecklingen på marknaden noga. Som en följd av den överetablering som skedde under början av förra året och det nuvarande marknadsläget kommer det säkert att dyka upp intressanta bolag inom ramarna för vår fortsatta kärnverksamhet. Vi kommer bland annat att titta på möjligheter att göra förvärv i bland annat Sverige och Norge”, säger han.
En emission om 15 miljoner aktier skulle, baserat på dagens kurs, dra in cirka 560 Mkr till bolaget.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.