33-listan: Flexibla ljuskällor tog priset

33-LISTAN. Med sin teknik för skapa tunna och flexibla ljuskällor tog Luna LEC hem segern i 33-listans regionala final i Umeå. Men konkurrensen var stenhård.
33-listan: Flexibla ljuskällor tog priset - 33-listan-Luna-LEC-700-394-ny-teknik_binary_6823990.png

Heta 33-listan kommer till Malmö! Anmäl dig till det kostnadsfria eventet här!

LEC, ljusemitterande elektrokemisk cell, är en teknik som har varit känd sedan sedan mitten av 1990-talet.

Några år senare gjorde Ludvig Edman, en av Luna LEC:s grundare, sin post-doc i en forskningsgrupp i Kalifornien. Sedan dess har han jobbat vidare i den forskargrupp han nu leder i Umeå. För några år sedan kom genombrottet:

– Vi har bland annat hittat vad som är rätt förhållande mellan ljusemitteraren och elektrolyten. Vi har också upptäckt ett sätt att använda grafen som elektrod, vilket gör det möjligt att konstruera en helt metallfri ljuskälla, säger vd Patric Stafshede.

Medicinteknikföretag blir de första kunderna. Det som lockar dem är en ljuskälla som är tunn och flexibel.

– Vissa cancerbehandlingar aktiveras med hjälp av ljuskällor. För instrument som ska användas i kroppen är vår teknik, tjock som två, tre kopieringspapper, en stor fördel.

På onsdagskvällen stod det klart att Luna LEC säkrar sin plats till årets 33-lista – som är den tionde sedan starten 2008.

– Det är sjukt kul! Det var hård konkurrens – Martin Rosvall från Infobaleen är en legendar i Umeå, och Smart Video gjorde en fantastisk pitch. Vi hade gett upp hoppet, tänkte att det var kört – och sedan vinnare vi. Det är väldigt stort för oss, säger en glad Andreas Sandström, teknisk chef hos Luna LEC, till Ny Teknik.

Luna LEC mötte hård konkurrens från två andra lovande teknikbolag. Med en bakgrund från universitetsvärlden har Infobaleens grundare kunnat bygga en plattform som kan analysera stordata för att planera, skapa och kontinuerligt förbättra marknadsföringskampanjer åt företag. Tekniken kan också användas för att ta fram smartare rekommendationer för e-handlares kunder.

Umeåbolaget Smart Videos innovation består av en videoprogramvara som kan öka försäljning på nätet genom att skapa och lägga till interaktiva annonser till sina kunders befintliga videoklipp.

Med hjälp av maskininlärning och inhämtning av metadata kan reklamen skräddarsys så att videoannonserna visar upp ”rätt” budskap för rätt tittare – vid rätt tidpunkt.

Både Infobaleen och Smart Video har fortfarande chansen att ta en plats på 33-listan som presenteras på tisdagen den 4 april på Münchenbryggeriet i Stockholm med start klockan 17:00.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets