Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Aktiestrategin som slår börsen

Morgan Stanleys aktiestrateger slår i ett färskt marknadsbrev ett slag för en strategi på börsen som överpresterat under 14 av de senaste 18 åren.

Piotroski-modellen rankar företag efter deras finansiella ställning och togs fram av redovisningsprofessorn Jospeh Piotroski vid University of Chicago år 2000.

Modellen ger företag mellan 0-9 poäng beroende på hur många av nio kriterier de uppfyller. Historiskt har företag med 7-9 poäng utvecklats betydligt bättre än företag med bara 0-2 poäng.

Enligt modellen ska man lägga till en poäng om:

1. ...nettoresultatet är positivt
2. ...kassaflödet från rörelsen är positivt
3. ...kassaflödet från rörelsen är högre än nettovinsten
4. ...de totala skulderna i förhållande till de totala tillgångarna minskat jämfört med föregående år
5. ...rörelsekapitalet är högre än föregående år
6. ...kapitalomsättningshastigheten (omsättningen/tillgångarna) är högre än föregående år.
7. ...avkastningen till de totala tillgångarna är högre än föregående år
8. ...antalet aktier är färre eller lika med föregående år
9. ...bruttomarginalen är högre än föregående år

Diagrammet nedan visar att modellen fungerat under 14 av de senaste 18 åren.

Svenska storbolag med en Piotroski-poäng på 7-9 är enligt Morgan Stanley: Tele2 (8), Oriflame (7), Swedish Match (7), Ericsson (7), Securitas (7) och Teliasonera (7).

Storbolag med en Piotroski-poäng på 0-3 är: Hennes & Mauritz (3), Skanska (3), Volvo (2), West Siberian (2) och Autoliv (1).

affarsvarlden Administrator

Johan Högberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom