Alibaba i blåsväder

Kinesiska e-handelsjätten Alibaba har hamnat i blåsväder sedan uppgifter framkommit att deras betalningstjänst delar personlig information om kunder.

Alibabas dotterbolag Ant Financial har gått ut med en ursäkt efter uppgifterna att betalningstjänsten Alipay inte tydligt nog meddelat sina kunder att informationen kan spridas vidare.

En ny policy gällande detta ska ha varit synlig endast om konsumenterna gått igenom sin betalningshistorik för 2017.

”Vi är djupt ledsna för detta missförstånd och den panik som det orsakat”, skriver bolaget som dessutom tydliggjort för kunderna hur de själva ska kunna ändra inställningar gällande delning av data.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.