Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Amazon är snabbast

2019-07-11 13:25
E-handlare. Amazons grundare och vd Jeff Bezos fokuserar på kassaflöden. Foto: Ted S. Warren

E-handelsjättens musikstreaming-tjänst riktar sig till ett äldre segment och springer om sina konkurrenter.

Amazons musikstreaming-tjänst springer om Spotify, Google och Apples motsvarande tjänster i antalet nytecknade abonnenter, vilket gör musikbranschen till nästa industri som störs av e-handelsgruppen. Det skriver Financial Times.

Antalet personer som väljer att prenumerera på Amazon Music Unlimited har ökat med omkring 70 procent det senaste året, enligt personer som får uppgifter om musiktjänstens bedrift. I april hade Amazon mer än 32 miljoner prenumeranter sammanlagt inkluderande Unlimited och Prime Music-tilläggstjänsterna, enligt finanstidningen.

Spotify, som för övrigt är ledande inom segmentet musikstreaming, har i dagsläget omkring 100 miljoner prenumeranter, men växer med 25 procent om året i antalet nya, skriver Financial Times.

"Amazon är 'den otippade segraren' inom musikstreaming-segmentet", sade analytikern Mark Mulligan på Midia Research och tillägger att Amazon inte har fått lika stor uppmärksamhet som Apple och Spotify, men att bolaget presterat mycket väl bakom kulisserna.

En anledning till den ökade tillväxten är exponeringen mot äldre människor, något de andra aktörerna brister i. Amazon tar ut en avgift om 8 dollar, att ställas mot Spotify som tar 10 dollar per månad.

Omkring 14 procent av Amazon Musics prenumeranter är 55 år gamla, eller äldre. Av Spotifys prenumeranter är samma siffra motsvarande 5 procent.

"Vi slåss inte om samma kunder som våra konkurrenter. Man måste exponera sig mot fler åldersgrupper än bara 15 till 22-åringar", sade Steve Boom, chef för Amazon Music till Financial Times.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom