Analyshus: Detta kan bli förödande för fordonsindustrin

Om de tullar som USA:s president Donald Trump hotat Mexiko med blir verklighet väntar stora och potentiellt katastrofala effekter för fordonsindustrin. Det hävdar fordonsanalyshuset LMC i en ny rapport.
Analyshus: Detta kan bli förödande för fordonsindustrin - fordonsindustrin

En mindre, tillfällig höjning bör dock vara hanterbar.

“Om en tullsats på 5 procent införs, men bara varar en månad, tror vi att branschen kan absorbera den kostnadsökning om 1.700 dollar per bil som blir resultatet”, skriver LMC.

Donald Trump har hotat Mexiko med en tull på 5 procent på all import från och med den 10 juni, om landet inte stoppar genomflödet av sydamerikaner till den amerikanska gränsen. Tullsatsen ska därefter höjas månad för månad om inga framsteg görs, till 25 procent i oktober.

Om en snabb återgång till tidigare förhållanden inte åstadkoms väntar stora effekter, anser LMC.

“En utdragen period med en 25-procentig tull skulle få en potentiellt förödande effekt på fordonsbranschen. Priser på modeller importerade från Mexiko skulle kunna stiga med i snitt 8.500 dollar per fordon.”

Om man räknar in de ökade kostnaderna även för delar som monteras i USA skulle priser för alla bilar som säljs i USA öka med 2.500-3.000 dollar styck. En sådan prisökning skulle kunna leda till en försäljningsminskning med 0,5-1,5 miljoner enheter årligen, menar LMC.

Det kan ställas i relation till den årliga försäljningen om cirka 17 miljoner lätta fordon årligen i Nordamerika.

“Tajmingen av de nya tullarna kunde inte komma vid ett sämre tillfälle för fordonsbranschen, då den fortsätter att omstrukturera långsiktigt och investerar i elektriska och självkörande fordon”, noterar LMC vidare.

För närvarande byggs ett 40-tal olika modeller i Mexiko, för försäljning i USA. Under 2019 väntas omkring 2,7 miljoner fordon sättas samman i landet, motsvarande 16 procent av alla lätta fordon som säljs i USA. Då inkluderas vanliga bilar, SUV:ar och pickupper.

Även utan de nya tullarna väntas USA:s marknad för lätta fordon krympa med 2,5 procent under 2019 och med ytterligare 1,5 procent 2020. En tull på 10 procent som varar i upp till tre månader skulle addera ytterligare 1 procentenhets nedgång för 2019, enligt LMC:s prognoser.

För Mexikos del skulle en längre period med höjda tullar sannolikt försätta ekonomin i recession, men skulle också kunna leda till en recession i USA, hävdar LMC.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.