Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Analytiker: En sorgens dag för resebranschen

2019-09-23 13:03
Foto: Alastair Grant/TT

Thomas Cook-konkursen kommer att slå hårt och brett mot resenärer, anställda och underleverantörer. Och framtiden ser oviss ut för hela branschen, enligt de första analyserna.

Resejätten Thomas Cook försätts i konkurs med omedelbar verkan. Det meddelade bolaget i ett pressmeddelande på måndagsmorgonen.

– Det är en historiskt gigantisk konkurs som kommer att få dramatiska effekter omedelbart. Jag hade förväntat mig att det skulle ske etappvis, för det här kommer att bli en gigantisk härva, konstaterar resbranschskribenten Jan Ohlsson.

I Thomas Cook-gruppen ingår det svenska resebolaget Ving.

Vilka kan konsekvenserna bli?

– En direkt konsekvens är för de resenärer som är på resande fot just nu. De kan förutom att nekas flygresa hem också kastas ut från sina hotell eller krävas på mer pengar. Sedan påverkas säkerligen de ungefär 100|000 svenskar som har bokat flygresor inom koncernen under vintern. Konkursen kommer också att innebära en stor arbetslöshet, i och med bolagets över 20|000 anställda. En så stor koncern påverkar även underleverantörer så som hotell, transportföretag och matleverantörer, säger Jan Ohlsson.

Folk väljer bort charter

Varför har det blivit så här?

– När charterbolagen började gå till lågprisbolagen för att köpa flygstolar skrev man på sin egen dödsdom. De har hjälpt sina rivaler att få en stabil linjetrafik och på det sättet undergrävt sin egen verksamhet. Resebolagen ger på det sättet heller inte någon bättre kvalitet än lågprisbolagen.

– Det här gör man samtidigt som sällskapsresan dör. Folk paketerar sina egna resor på nätet idag, det tar lite längre tid men blir billigare.

Kan vi förvänta oss fler konkurser inom kort?

– Om man ser till hela Europa kan vi förvänta oss fler konkurser, men i Sverige lär Vings konkurrent Tui gynnas kortsiktigt av detta. Däremot väntar samma problem för dem långsiktigt. De behöver på sikt ett rejält sparpaket, de också.

Ser det mörkt ut för hela charterbranschen?

– Med tanke på att man kan boka allt själv på nätet måste chartern hitta på något nytt för att överleva, till exempel genom temaresor eller hotellkoncept.

Ser du någon framtid för Thomas Cook och Ving?

– Jag oroar mig för företagets kommentar om konkursen. Att de säger att de ställer in alla flyg omedelbart och för framtiden vittnar om att det inte finns någon tanke på att rekonstruera företaget. Däremot tror jag att delar av det kommer att bli kvar efter en högst turbulent första period, men det är svårt att säga i vilken form, säger Jan Ohlsson.

En sorgens dag

Aktieanalytikern Jacob Pedersen vid Sydbank, som är specialiserad på SAS-analys, förutspår också en omvälvande närmsta framtid.

– Det är en sorgens dag för den europeiska resebranschen, säger han.

Han menar att Thomas Cook-konkursen inte bara kommer att påverka de anslutna bolagen i exempelvis Norden, utan även spilla över på andra flygbolag.

Finns det någon risk att företaget drar med sig andra i konkursen?

– Det vet jag inte. Men företaget är en storspelare inom branschen genom att också vara en otroligt viktig kund för andra flygföretag. För dem väntar en väldigt tuff period.

Jacob Pedersen har dock tilltro till att de delar av Thomas Cook-koncernen som fungerar bra idag kommer att leva vidare.

– Det som behöver göras nu är att plocka upp bitarna och sälja de som är välmående för att minimera förlusten. Bara för att ägaren gått i konkurs innebär det inte att alla delbolag har gått dåligt.

Elin Hanspers

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom