Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Analytiker: Håll koll på detta i H&M-rapporten

2018-09-26 13:05
H&Ms Nils Vinge, IR-ansvarig, och Karl-Johan Persson, vd, presenterar företagets bokslut under en pressträff i Stockholm Foto: Marc Femenia/TT

Temperaturen inför H&M:s rapport har onekligen skruvats upp efter att aktien klättrat 20 procent de senaste åtta handelsdagarna.

En bättre försäljning än väntat i kombination med nya mediauppgifter om familjen Perssons påstådda önskan om att köpa ut bolaget från börsen har utgjort en bra mix för att få fart på den pressade klädaktien.

De siffror H&M släppte i förra veckan vittnade om en försäljningsökning i det tredje kvartalet (juni-augusti) i lokala valutor på 4 procent. Samtidigt som det var dubbelt så bra som marknadens förväntningar bekräftades bolagets svårigheter att leverera en positiv utveckling i jämförbart butiksbestånd. Antalet nya butiker hade nämligen ökat med drygt 6 procent.

Nu har H&M visserligen redan talat om en negativ jämförbar utveckling 2018. Året ska enligt bolaget bjuda på en gradvis förbättring och 2019 är det tänkt att de fysiska butikerna ska nå en positiv jämförbar försäljningsutveckling igen.

Utöver försäljningen vet man som utomstående betraktare inte särskilt mycket om kvartalet - utöver den negativa kostnadsutveckling H&M flaggat för. Vårens problem i samband med införandet av nya logistiksystem på marknader såsom USA, Frankrike, Italien och Belgien har satt sina spår även i det tredje kvartalet. Hur stor den negativa effekten blivit återstår alltså att se.

Enligt SME Direkts sammanställning av 22 analytikers estimat väntas rörelsevinsten i det tredje kvartalet sjunka till 4,2 miljarder kronor (4,9). Rörelsemarginalen spås backa till 7,5 procent (9,6).

I sammanställningen har 17 analytiker lämnat sina riktkurser för H&M-aktien och noterbart är att snittet ligger på 116 kronor. På börsen handlas aktien nu kring 147 kronor. Sett till rekommendationerna har 13 sälj, sex behåll och en bidragsgivare tycker aktien är köpvärd.

Inför rapporten finns ett flertal frågor i fokus. Några av dessa är:

* Hur pass framgångsrikt har bolaget jobbat ner sitt stora varulager? H&M siktar på att minska lagret som andel av försäljningen från fjolårets cirka 17 procent till mellan 12 och 14 procent 2019-2022.

Flertalet av de analytikerkommentarer Nyhetsbyrån Direkt tagit del av inför rapporten berör på ett eller annat sätt vikten av H&M får ner lagernivån och på sina håll har det även förekommit spekulationer om ett behov av en större lagernedskrivning.

* Behåller H&M målet att försäljningen från online och New Business ska växa med över 25 procent i år?

Att H&M ska upprepa målet om en koncernvinst 2018 som överträffar fjolårets känns avlägset. Inför rapporten räknar analytikerna i snitt med en rörelsevinst i år på 17 miljarder kronor, ner från fjolårets 20,6 miljarder.

* Vilka framsteg görs inom onlineaffären? Frågan gäller funktioner som leverans nästa dag, onlinereturer i butik, click and collect och fler marknader med fri frakt.

* Kommer det mer information om det H&M har marknadsfört som två separata och helt nya affärsmodeller med "stora möjligheter" till ytterligare försäljningstillskott?

H&M:s rapport väntas torsdagen den 27 september klockan 8.00 och följs av en telefonkonferens klockan 9.00.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom