Analytiker om H&M: ”Absolut kritiskt”

Svaga försäljningssiffror och trög kursutveckling, trots det tror SEB:s och Swedbanks analytiker på en vändning för H&M.
Analytiker om H&M: ”Absolut kritiskt” - hm-persson-700-170330_binary_6836974.jpg

H&M:s kursutveckling sedan årsskiftet har inte gjort någon glad – aktien är ner runt 15 procent.

Efter en rekommendationssänkning från Jefferies föll den svenska klädjätten H&M också under gårdagen på Stockholmsbörsen.

Efter svaga försäljningssiffror i mars och april verkar slutsatsen vara att det kommer att ta längre tid och kosta mer att vända H&M, det fastslog analyshuset Jefferies.

När Affärsvärlden pratar med SEB:s aktiestrateg Esbjörn Lundevall, säger han att det är den svaga utvecklingen i försäljningen som är det stora orosmolnet för klädjätten.

– Det är orsaken till att aktien går dåligt och att resultatutvecklingen inte varit fantastisk. Försäljningen i befintliga butiker utvecklas för svagt, säger Lundevall.

Om det är bolagets sena digitala omställning som pressar, eller svaga kollektioner tycker han är svårare att fastslå.

– Det är det svårare att med säkerhet säga något om. Men det är absolut kritiskt att höja försäljningen per butik, och H&M har haft svårare med det digitala skiftet än konkurrenten Inditex.

SEB ligger kvar med sin köprekommendation för H&M, som bygger på förväntningar om att bolaget ska kunna vända den deppiga trenden.

Swedbanks analytiker Stefan Olsson är även han fortsatt positiv till H&M på lång sikt. Han anser att bolaget gör rätt saker för att kunna driva tillväxten och marginalen åt rätt håll, men att det trots det går tungt för bolaget just nu.

– Det är väldigt negativt runt H&M, det baseras på att vinstförväntningarna kommit ner. Många analytiker har frågetecken kring tillväxt- och marginalutveckling, säger Stefan Olsson till Affärsvärlden.

Hur ska försäljningen lyfta?

– Online måste öka andelen av totalen, det skulle man kunna göra genom ökad integration mellan fysisk butik och näterbjudandet, på så sätt skulle man kunna öka trafiken till butikerna.

Vad skulle du säga är H&M:s största problem?

– Förtroende är stukat, det färgar hur marknaden värderar bolaget. Operativt försäljningstillväxten i jämförbara butiker, eftersom lejonparten är i fysiska butiker. Det är en tuff period nu, men det gäller alla modehandlare. Man är inne i en transformation samtidigt som det finns pigga uppstickare övarallt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets