Analytiker om H&M: Varumärket är oerhört starkt

"Trots denna orkan av negativ rapportering lyckas H&M lyfta försäljningen", säger Aktiespararnas analyschef Peter Malmqvist.

Trots att H&M:s resultat sjunker har Peter Malmqvist på Aktiespararna hittat flera ljusglimtar i fredagens kvartalsrapport. En av dessa är att en del av kostnaderna är av engångskaraktär, från onlineförsäljningen i Tyskland.

– Först tyckte jag att det inte såg bra ut. Men när jag dök ner i materialet och såg att den tyska marknaden hade inverkat väldigt negativt på utvecklingen, då såg det bättre ut.

En annan faktor som Malmqvist ser positivt på är försäljningstillväxten i Sverige som har gått upp till 11 procent.

– I Sverige har bevakningen varit extremt negativ. När folk förlorar pengar så blir alla förbannade. Trots denna orkan av negativ rapportering lyckas H&M lyfta försäljningen. Det visar att det varumärket är oerhört starkt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.