Analytiker tror på negativ tillväxt för Catena Media

Catena Medias rapport för det andra kvartalet var svagare än väntat på de flesta av resultaträkningens rader. Enligt ledningen ska dock det andra halvåret bli bättre och på måndag kommer ett första besked om så är fallet när kvartalsrapporten för det tredje kvartalet presenteras.
Analytiker tror på negativ tillväxt för Catena Media - per-hellberg-catena-media_binary_6939846.jpg

”Bolaget har mycket att bevisa under den andra halvan av 2019. Vi stannar på sidlinjen tills vi ser tillväxten komma tillbaka”, skrev Pareto i en uppdaterad analys efter den förra rapporten och sänkte sin rekommendation till behåll.

ABG Sundal Collier och Nordea Markets sänkte sina riktkurser för aktien i kundanskaffningsbolaget spåren av rapporten.

Analytikerna i Infront Datas sammanställning räknar inte med att den årsvisa tillväxten kommer att vara åter i det tredje kvartalet, utan förväntar sig att intäkterna kommer att ha minskat med dryga 7 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Jämfört med det andra kvartalet är det dock en sekventiell förbättring då tillväxten var -9 procent.

Även ebitda-resultat väntas öka sekventiellt från det andra kvartalets 9,4 miljoner euro, som säsongsmässigt är ett svagare kvartal, till 11,3 miljoner euro i det tredje. Det är dock en minskning från motsvarande kvartal föregående år då ebitda-resultatet uppgick till 13,4 miljoner euro.

I det andra kvartalet bromsades omsättning och lönsamheten av regelförändringar i Frankrike och England som tog bolaget och vd Per Hellberg på sängen. En nyckelfaktor för att tillväxten ska återvända är nu utvecklingen i USA.

Bolaget sade i samband med rapporten för det första kvartalet att den amerikanska marknaden stod för 10 procent av omsättningen, men att denna hade potential att fördubblas under det andra halvåret i och med lanseringen i Pennsylvania. Sedan dess har den, för bettingbranschen efterlängtade, amerikanska fotboll-säsongen startat på allvar och frågan är vilket bidrag till tillväxten som jättemarknaden i väst har gett?

Under året har Catena Media, i likhet med flera av bolagets kunder, haft en dyster aktiekursutveckling. Men medan de svenska operatörerna har backat 20-30 procent på Stockholmsbörsen, är Catena Medias aktie ner närmare 55 procent.

Huruvida det finns ett samband med kursutvecklingen bör vara osagt, men faktum är att Catena Medias ägarlista har genomgått ett antal större förändringar under hösten.

I augusti stod det klart att grundaren Emil Thidell hade sålt hela sitt kvarvarande innehav motsvarande nästan 6 procent av bolaget. Swedbank Robur har gått i samma riktning och succesivt minskat sitt innehav från 6,5 procent i slutet juni till strax under 2 procent i oktober.

Storägaren Bodenholm har dock gått mot strömmen och sålt hela sitt innehav i Kambi för att i stället öka i Catena Media. I en intervju med Dagens industri sade hedgefondens förvaltare Per Johansson att ”tålamodet är slut” och att syftet med köpet var att driva på bolagets operationella utveckling för att leverera aktieägarvärde. Han uteslöt vare sig försäljning av tillgångar eller av hela bolaget.

”Bolaget har inte visat att man förstår att det är bråttom”, sade han till tidningen då.

På måndagen den 18 november klockan 8.00 får Per Johansson och övriga marknaden i vart fall besked om riktningen på utvecklingen för det andra halvåret när rapporten för det tredje kvartalet väntas. Klockan 9.00 hålls en websänd rapportpresentation.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco