Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Aptitlig Norgehistoria

2018-11-28 22:00
Foto: Pharaoh / Alamy/All over press

ANALYS. Lokalt och regionalt starka varumärken kramar ut en lönsamhet som är hög, konjunkturstabil och svårutmanad. Sektorrabatten är oförtjänt.

KÖP. Oslonoterade Orkla är den största varumärkesägaren inom konsumtionsvaror i såväl Norden som Baltikum. Totalt, inräknat Central- och Östereuropa, är koncernens huvudsegment Orkla Branded Consumer Goods, BCG, nu uppe i över 300 märken, varav många med starka eller dominerande lokala och regionala marknadsandelar om 30–80 procent.

Av BCG:s fyra affärsområden är tre är högmarginalaffärer utifrån varumärken direkt mot konsument. Foods erbjuder matvaror och färdigmat, såsom Grandiosas fryspizzor, Felix ketchup och inläggningar samt Abbas sjömat, Confectionery & Snacks säljer snacks, bakverk och kex under varumärken som Kims, Göteborgs Kex och OLW och Care består av en växande samling hygien- och egenvårdsprodukter (Salvequick, Jordan), hälsokost och kosttillskott (Möllers, Nutrilett), städ- och tvättprodukter (Jif, Sunsilk) samt kläder för dagligvaruhandel (Pierre Robert).

Fjärde området, Food Ingredients, levererar ingredienser till framför allt bagerinäringen. Här är marginalerna lägre men så även kapitalbindningen, varför kapitalförräntningen (roce) blir jämförbar med övriga BCG.

Efter avdrag för storägande i färgbolaget Jotun, en vattenkraftsportfölj och fastigheter så blir börsens implicita värdering av konsumtionsvarorna (BCG) 61 miljarder norska kronor, enligt Affärsvärldens konservativa beräkningar. BCG värderas därmed till knappt 13 gånger årets rörelseresultat ställt mot Orkla-analytikers prognoser i Factsets konsensus.

Affärsvärlden ger Orkla köpråd. Den fortsätta renodlingsresan mot ett alltmer fokuserat europeiskt konsumtionsmärkeshus förtjänar en värdering i linje med de branschjättar som Orkla redan slår på kapitalförräntningen (roce). Defensiva vinstkvaliteter och kapitallätt intjäning ger aktien betydligt mer attraktiv risk-reward än den industriexport- och banktunga Stockholmsbörsen.

Konservativ riktkurs på tolv månaders sikt sätts till 85 norska kronor, motsvarande ev/ebit 15 för 2020 på konsumentvarusegmentet BCG.

Orklas fortsatta förvärvsplaner är en betydande uppsida mot estimaten på lite längre sikt, så länge de fortsätter riktas mot svårutmanade lokala och regionala varumärkespositioner.

Det här är en sammanfattning av analysen Aptitlig vinnare från Norge.

Johan Eklund

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom