Bakslag väntas för reklammarknaden

En liten tillväxt har bytts ut mot förväntningar om en tillbakagång för den svenska reklammarknaden i år.

Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, sänker sin prognos för den svenska reklammarknaden för 2012.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Reklammarknaden väntas nu minska med 0,1 procent jämfört med 2011 och omsätta 32 miljarder kronor. Tidigare prognos var en tillväxt på 0,3 procent nästa år.

Tv-reklamen bedöms inleda året svagt, men förväntas sedan växa och totalt landa på nära 4 procent under helåret 2012. Starkast tillväxt under året beräknas mobilreklamen och webb-tv, två av de mindre mediekategorierna, uppnå.

Återhämtningen för de tryckta medierna började avta redan i slutet av 2011 och flertalet av kategorierna förväntas minska under 2012.

Annonsörerna är snarare avvaktande än negativa till reklamåret 2012, enligt IRM:s analyschef Tobias Hedström.

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.