Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!
Vad trevligt att du vill logga in. Vi ser att du inte har ett aktivt konto. Var vänlig kontakta kundtjänst: 08-617 80 00

”Baltiska länderna i framkant”

2018-05-16 11:03
Foto: Jörgen Appelgren

Ubers Nordenchef Joel Järvinen anser att privatbilen är bolagets främsta konkurrent. Hans förhoppning är att Uber ska bli ett komplement till kollektivtrafiken – och cykeln.

I augusti är det fyra år sedan som Joel Järvinen började på taxitjänsten Uber. Han är numera Nordenchef för bolaget vilket i praktiken betyder att han ansvarar för verksamheten på den svenska och finländska marknaden. Uber finns förvisso också i Norges huvudstad Oslo men åkte ut från den danska marknaden i fjol efter en ny lagstiftning som innebar att företaget inte längre kunde tillhandahålla sin tjänst. Regleringar kring taximarknaden är central för Uber på alla marknader inom vilken tjänsten verkar. Totalt sett finns Uber i över 600 städer världen över, och ungefär 75 miljoner använder tjänsten varje månad. I Finland träder en ny transportslag i kraft den här sommaren.

– Den nya lagen är en av de mest moderna i Europa, säger Joel Järvinen.

Förutom att Finland öppnar upp för att fler aktörer ska få licenser på taximarknaden så handlar det inte bara om en taxireform, utan snarare transportservice, som integrerar flera typer av transportmedel i en kedja.

– De baltiska länderna ligger i framkant när det gäller nya betalningsmodeller och modern lagstiftning. I många andra länder kan regleringen på taximarknaden vara väldigt lokal, där regler varierar mellan olika städer och regioner, säger Joel Järvinen.

Även om han är relativt nybliven Sverigechef är det relanseringen på den finländska marknaden som är det som sysselsätter honom mest för tillfället.

– Vi har varit i Sverige i fem år och är ganska kända i de största städerna men vi är bara i början på resan som handlar om att betrakta Uber som ett alternativ till den privata bilismen.

Han vill inte att Uber ska betraktas som taxibolag där en person blir körd från punkt A till punkt B. Förhoppningen är att företaget ska betraktas som något bredare. I Stockholm finns det andra tjänster såsom Uber eats där man kan beställa hem mat, i USA finns några pilotprojekt inom logistiklösningar, men i framtiden hoppas han att Uber ska fungera som ett komplement till kollektivtrafiken – att människor delar mer på resandet genom att fler personer samåker i en Uberbil. Visionen är att det ska leda till färre bilar på gatorna, i garaget och på parkeringsplatser

– Det ska bli fler människor i varje bil, säger han.

Tjänsten där fler samåker kallas Uber pool och finns i 50 städer, vilket motsvarar nästan en tiondel av Ubers totala globala närvaro. För att kunna genomföra samåkning måste man dock ha tillräckligt många bilar och användare i en stad.

– Vi vill att man ska tänka: ”Behöver jag en bil?” eller om ett hushåll har två bilar kanske Uber kan vara ett komplement, så att man endast behöver en bil. Vi vill också gärna bli ett komplement till cykel och annonserade precis ett partnerskap med elcykelföretaget Jump.

Huvudkonkurrenten i framtiden är alltså inte andra taxibolag, utan privatbilismen.

– I Sverige finns 4,7 miljoner bilar och 95 procent av dem står still, oftast körs de dessutom bara med en person i varje bil, säger Joel Järvinen.  

Under de fyra år som Joel Järvinen har varit på Uber har taxitjänsten – eller transportbolaget – vuxit från 200 städer till drygt 600 städer och numera finns runt över 12 miljoner förare. Parallellt med tillväxten har flera skandaler skakat bolaget, bland annat ett experiment med en självkörande Uberbil som råkade köra på en person så att denne avled. I Danmark var det också flera fall av passagerare som uppgav att de blivit sexuellt trakasserade av Uber-chaufförer.

– Varje problem som uppstår längs vägen utreder vi noggrant och försöker lösa. Vi vill ständigt förbättra oss. Men i Sverige har det gått ganska bra, här tycker folk om att använda Uber och vi har vuxit ganska snabbt.

Medieuppgifter har gjort gällande att Uber, med en värdering på 40 miljarder kronor, ska börsnoteras under 2019. Detta är ingenting som Joel Järvinen vill kommentera:

– Vår nye vd har sagt att man är på väg, men jag kan inte säga mer än så just nu.

Före Uber arbetade Joel Järvinen på det danska vindkraftbolaget Vestas under fyra år, efter en tid på huvudkontoret i Danmark, väntade USA och sedan Malmö där han arbetade mot den finländska marknaden i en tid då landets vindkraftsidustri ännu var i sin linda. Efter Vestas återvände han till skolbänken ett tag och studerade digital- och datastrategi vid Hyper Island i Stockholm.

– När jag mötte det lokala teamet för Uber i Stockholm kändes det naturligt för mig att börja där.

Joel Järvinen är uppvuxen i Finlands tredje största stad, Tammerfors, och tillhör inte landets minoritet av finlandssvenskar. Svenska lärde han sig i skolan men det var först under tiden på Vestas i Malmö som han började använda språket och under intervjun pendlar han mellan svenska och amerikansk-klingande engelska. På frågan om hoppet från vindkraftsbolag till taxitjänst var stort svarar han snabbt:

 – Nej. Båda verkar inom en sektor som väldigt framåtblickande och som på olika sätt fokuserar på hållbarhetsfrågor.

Joel Järvinen är nu i Stockholm för Affärsvärlden och Ny Tekniks start up-tävling, 33-listan där han är en av huvudtalarna på finalen i dag, onsdag. Det som han tycker är mest intressant inom start up-scenen just nu handlar om applikationer och system som för samman den digitala världen med den fysiska.

– Jag är väldigt intresserad av mobilitet, särskilt inom delningsekonomi, särskilt cykeldelning, bilpooler. Jag äger inte själv någon bil, använder förstås ofta Uber, men också andra typer av tjänster för att ta mig fram.

Helene Rothstein

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom