Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

BERT-OLOF SVANHOLM: Han förnyade ABB

1997-03-26 08:00

Bert-Olof Svanholms största verk är kanske den industriellaförnyelsen i ABB.

Bert-Olof Svanholm avled den 18 mars, 62 år gammal. Han blevkänd för allmänheten under de sista åren av sitt liv, då hanframträdde i offentlighetens ljus som ordförande i Volvo ochIndustriförbundet. Så sent som för en månad sedan anförde han desvenska företagsledarna i kritiken mot regeringensenergipolitik.Men hans största verk är hans medverkan i denindustriella förnyelsen av ABB.

Bert-Olof Svanholm kom till Asea i Västerås som vice VD 1982.Chefskapet för den svenska enheten övertog han i samband med ABB--fusionen 1988. Han var också koncernens vice VD och ansvarigför ABB:s verksamhet i bland annat Finland och Spanien. Som chefför ABB i Sverige lanserade han effektivitetsprogrammet T50, somblivit ett begrepp för effektivitetsarbete i Sverige. T 50 stårför halvering av ledtiderna mellan order och leverans iföretagets alla affärsprocesser. ABB i Sverige föresatte sig attuppnå detta mål mellan 1990 och 1993, vilket också lyckades pånågon procent när. Tidsmålet, det som var enklast att förstå ochmäta, fick ge namn åt programmet. Men det innehöll en mängdandra komponenter för att stärka kundorientering,leveranssäkerhet, kvalitet och kompetens hos personalen. Nyaplatta organisationer och arbetsformer med långt gångenansvarsfördelning infördes i alla bolag i ABB Sverige. ABB blevockså experimentverkstad för nya löneformer, som lokallönesättning och medarbetaravtal.

T50 var inte unikt. Förebilderna var hämtade från Japan och USA.Teknikerna kommer från begreppet Business process reengineering.ABB var inte heller först i Sverige med program av detta slag.Sandvik startade till exempel liknande program redan i mitten på1980-talet. Metoderna spred sig också snabbt i svensk industriunder 1990-talets första krisår, då radikalaproduktivitetsförbättringar var av nöden.

Men ABB var unikt genom att marknadsföra sineffektivitetskampanj offentligt. Stora annonser beskrev vadbegreppet T50 stod för och hur det återverkade på företagetsverksamhet och människor. Att offentligen ge löftet om halveradeledtider på tre år var djärvt. Det hade varit en förödandeansiktsförlust att misslyckas.

Men allt detta ingick i Bert-Olof Svanhoms strategi. Bara genomatt ställa ut löftena kunde man få det fulla engagemanget avalla de 30.000 medarbetarna i ABB i Sverige.

Satsningen gav också resultat. Under det marknadsmässigt dåligaåret 1993 ökade rörelsemarginalen från 5,6 till knappt 10procent i ABB i Sverige. Självklart hade företaget hjälp avdevalveringarna, men utan betydande produktivitetssförbättringarhade man inte klarat vinstlyftet. Resultatförbättringarna harsuccessivt fortsatt. 1996 redovisade svenska ABB enrörelsemarginal på cirka 13 procent, vilket kan jämföras medkoncernens på cirka 8 procent.

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom