Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Björn Borg tar sikte på USA

2017-09-11 13:45
Foto: Björn Borg

Sportklädesbolaget Björn Borg kommer sannolikt att expandera till USA inom några år, medan Storbritannien och Tyskland kommer att stå för den huvudsakliga tillväxten i bolaget från 2019 och därefter.

Det säger vd Henrik Bunge i en intervju med Bloomberg News på måndagen.

USA-satsningen beror på hur framgångsrika de butiker i London och Berlin som bolaget nu är i färd med att öppna blir. Enligt Henrik Bunge finns det "enorma möjliga försäljningsvolymer att erövra" i USA, där märket i dag finns tillgängligt online.

Björn Borg överväger vidare att börja sälja via distributörer i Asien, exempelvis Sydkorea och Japan.

Henrik Bunge säger vidare att han är fortsatt förvissad om att Björn Borg ska kunna nå ett mål om en omsättning på 1 miljard kronor år 2019, med en rörelsemarginal i slutet av det året på 15 procent, men påpekar att detta kräver "brant tillväxt" i högre takt än den nuvarande. 2018 väntas vidare bli starkare än 2017.

Henrik Bunge tror vidare att e-handel kan komma att stå för 15-20 procent av Björn Borgs omsättning i slutet av 2019, och 30-40 procent på längre sikt, mot dagens knappt 10 procent. I fjol bytte Björn Borgs e-handel fokus från tillväxt till lönsamhet.

Beträffande den aktuella biofilmen om Björn Borg, som bolaget har levererat kläder till, säger Henrik Bunge att den har genererat enormt intresse i länder som Sydkorea, Japan och Brasilien. Vissa plagg har sålt bra tack vare filmen.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom