Black Friday-förbud debatteras i Frankrike

Shoppingjippot Black Friday bidrar till resursöverutnyttjande och överkonsumtion och bör därför förbjudas, enligt ett lagförslag som kommer att debatteras i franska parlamentet i december.
Black Friday-förbud debatteras i Frankrike - shopping-black-friday-700_binary_6979077.jpg

Förslaget har lagts fram av Frankrikes förra klimatminister Delphine Batho och gjort Frankrikes e-handelsförbund Fevad rasande.

Vad som började som ett påhittat konsumentevenemang ämnat att göra förluster – “röda siffror” – på detaljhandlarnas resultatrad för november till positiva svarta har renderat i en globalt inte sällan kritiserad shoppinghögtid – en kritik som ofta tar fäste i det veritabla bombardemang som utlösts från reklammedia runt jippot.

Nu är det dags att sätta stopp, anser Delphine Batho, som också får stöd av nuvarande ministern för ekologisk övergång, Elisabeth Borne, som i fransk radio under dagen kritiserade jippot för att skapa trafikstockning, nedsmutsning och utsläppsökningar.

Hon sade samtidigt att hon visst skulle stödja åtgärder mot Black Friday som gynnar småhandlare. De största fördelarna dras nämligen av aktörer som frodas online – alltså de med egna marknadsplatser likt de amerikanska och kinesiska jätteaktörerna med Amazon och Alibaba i spetsen.

Frankrikes e-handelsförbund Fevad rasar mot lagförslaget.

“Fånigt!” konstaterade ordföranden Francois Momboisse i samma radiokanal, och hävdade att en sådan lag ju omöjligt skulle kunna gälla för de internationella e-handelsjättarna utan bara för just de lokala småhandlare som drabbats av den ökade konkurrensen.

Rörelsen Unga klimataktivister har aviserat förberedelser för en landsomfattande kampanj man kallar “Block Friday” för att störa vad flera miljöorganisationer kallat för ett “ohållbart påhitt” och som även flera varumärken – bland annat svenska klädmärket Haglöfs som beslutat sig för att dubbla priserna på fredag – uppmärksammats för att ha vänt sig emot den senaste veckan.

Motrörelsen i handelsnäringen har tagit fart också i Frankrike. 600 handlare och varumärken har hittills anslutit sig till anti-Black Fridaypakten “Make Friday Green Again”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.