Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Bolaget som spenderar mest på reklam

2018-12-05 11:19
Joe Stinziano, operativ vice vd för Samsung Electronics America, framför en Samsung QLED TV. Foto: John Locher/AP/TT

Reklamen med Zlatan lär ha kostat en del, men utgjorde sannolikt en blygsam del av bolagets totala reklamkostnader. Det koreanska bolaget har passerat Procter & Gamble som världens största reklamköpare, rapporterar branschtidningen Adage.

Samsung lade i fjol 11,2 miljarder dollar, motsvarande drygt 100 miljarder kronor, på reklam och marknadsföring. P&G spenderade samtidigt 10,5 miljarder dollar.

Ett bidragande skäl till Samsungs stora utgifter för reklam förra året kan vara problemen med mobiltelefonen Galaxy Note 7, som lanserades i slutet av 2016. Ett fel på modellens batteri orsakade en rad bränder vilket skapande omfattande negativ publicitet för bolaget.

Bland de som ökade reklamutgifterna snabbast märks två kinesiska bolag. E-handlaren Alibaba mer än fördubblade sina reklamutgifter 2017 till 2,7 miljarder dollar, och även teknikkonglomeratet Tencent var med 2 miljarder dollar nära att dubbla sina utgifter.

Inget svenskt bolag platsade på Adages lista över världens 100 största reklamköpare.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom