Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Bonnesen: Det var olyckligt

2019-03-22 11:28
Swedbanks vd Birgitte Bonnesen. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Swedbank-vd:n Birgitte Bonnesen är självkritisk rörande hur hon självsäkert uttalade sig i höstas när Danske Bank-skandalen briserade. Flera bedömare tolkade då Swedbanks samlade budskap som att banken inte hade hittat någonting misstänksamt i sina genomgångar.

"Det var olyckligt - jag skulle ha givit mycket mer kontext. Jag skulle ha berättat att jag talade om det fåtalet kunder som kom ut i media i samband med Danske", säger hon till Nyhetsbyrån Direkt efter fredagsmorgonens pressmeddelande.

Detta till följd av alla de frågor som hon har fått från olika intressenter till banken. Den rapport från FRA, som publicerades på fredagen, visar på vad hon ville säga i höstas, uppger hon.

"Den visar och bekräftar det sätt som vi arbetar på i banken. Vi kan känna oss trygga med vår process och arbetsrutiner samt kundkännedom och så vidare. Men det är ett ständigt pågående arbete. Man måste ständigt bli bättre och utveckla system och kompetens", för hon fram.

I fredagsmorgonens pressmeddelande framkom att vd:n har beslutat att skapa en specialiserad enhet för "Financial Crime Intelligence" i Swedbank för att säkerställa att banken har rätt fokus.

"Vi har diskuterat inom banken och i styrelsen att vi behöver sätta upp en enhet som ska arbeta för att upptäcka nästa steg", säger hon till Nyhetsbyrån Direkt.

Hon påpekar att enheten ska fokusera på att få förståelse för hur kriminella nätverk tänker.

"De opererar ju i dag i många olika dimensioner och det behöver vi fånga in", säger Birgitte Bonnesen.

Hon trycker på att banken ständigt utvecklar sina system samt "granskar och utvecklar processer" samt lägger till att Swedbank "i dag har ett gemensamt system i Baltikum och Sverige gällande monitorering". FRA:s rapport visar också på att Swedbank har flaggat på ett sätt i Baltikum och på ett annat sätt i Sverige "när kunder lämnar banken", fortsätter hon.

"Det är precis i enlighet med hur vi arbetar", säger hon.

Men det låter lite i rapporten som att ni kanske inte har varit helt tillräckliga i flaggningen i just Baltikum?

"Det är två olika system. Jag upplever det inte riktigt som så", säger vd:n.

Med det "bakgrundsmaterial" som Swedbank publicerade på fredagsmorgonen anser Birgitte Bonnesen att "man får en väldigt bra bild" av hur mycket Swedbank övervakar varje dag.

"Du får också en bra bild av hur mycket vi anmäler till polisen. Samt en bild av hur många kunder som faktiskt får lämna banken", säger hon vidare på fråga om hur man ska känna tilltro med hjälp av fredagens ytterligare information.

Hon anser att sammantaget att man ska luta sig mot sättet som Swedbank arbetar på samt att banken har haft inspektioner varje enskilt år.

Bakgrundsmaterialet berör ju primärt de två senaste åren.Danske-härvan rörde sig om 2007 till 2015 och även Uppdrag gransknings uppgifter sträcker ju sig bakåt i tiden. Det rör sig således om helt andra år och då skulle det kunna ha sett helt annorlunda ut?

"Det skulle du kunna säga, men du måste luta dig mot sättet som vi arbetar /.../ vem säger att det som kom fram i Uppdrag granskning är rätt, vi kan inte svara på det och du vet mycket väl att jag inte kan svara på det", säger hon.

Ni skulle kunna göra en mer fullständig analys för samtliga åren tillbaka till 2007?

"Vi gör internt arbete som vi delar med inspektionerna. Det är sättet att arbeta på", svarar Birgitte Bonnesen.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom