Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Börjar ta betalt för BankID i Norge

2014-03-27 09:22
Foto: TT

På lördagen fick de norska bankerna motta ett mejl där teleoperatören Telenor meddelar att de börjar ta betalt för BankID om en dryg månad.

Norska storbankerna DNB och Skandiabanken var de första bankerna i Norge som 2009 introducerade mobilt BankID för sina kunder. Bankerna har också arbetat hårt för att få sina kunder att börja använda den nya tjänsten.

Nu meddelar dock Telenor att fem år av gratis BankID i mobilen är över för deras kunder. Framöver kostar det 49 norska öre att logga in och 49 öre till varje gång kunderna signerar en betalning.

Enligt Telenor är diskussionen kring betalning för BankID inget nytt. Teleoperatören uppger att det kostat tiotals miljoner norska kronor att utveckla tjänsten och menar att det på tiden att de börjar ta betalt.

Stenbeck-ägda Tele2, som också bistår norska banker med BankID, säger däremot att de inte tänker börja ta betalt för tjänsten.

- Vi har inga planer på att lägga på några kostnader där. Det är en väldigt bra produkt med en hög efterfrågan och flitigt använd av våra kunder, säger Henning Lunde, pr-chef för Tele2:s norska verksamhet, till Dagens Näringsliv.

I dagsläget använder 260 000 av Telenors norska kunder mobilt BankID, en siffra som ökar med 15 000 nya användare i månaden. I snitt loggar varje kund in på sitt mobila BankID 10-12 gånger per månad vilket framöver kommer kosta dem 5-6 norska kronor.

I Norge är BankID knutet till sim-kortet till skillnad mot i Sverige där BankID är app-baserat. Det är därför inte möjligt för mobiloperatörerna att ta betalt för tjänsten i Sverige.

Ola Söderlind

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom