Börje Ekholm, här är dina största utmaningar

Nu är det upp till bevis för Börje Ekholm. Här är den nya Ericsson-vd:ns största utmaningar.

På måndag 16 januari tillträder Börje Ekholm som vd för Ericsson. Han har visserligen smygstartat med att träffa kunder men vi andra får vänta en dryg vecka till på besked om vilken hans plan är för att lotsa bolaget ur krisen.

– Börje Ekholm har nu ett intensivt program med fokus på att träffa kunder och medarbetare i Sverige och utomlands. Detta i kombination med att vi är inne i en tyst period gör att första gången Börje Ekholm kommer att träffa media i sin nya roll är i samband med Q4-rapporten den 26 januari, meddelar Ericssons pressavdelning.

I april 2015 fick man betala 113 kronor för en Ericsson-aktie. I oktober 2016 – i samband med ännu en usel kvartalsrapport – var den nere på strax under 44 kronor. Samtidigt hade bolaget aviserat ett sparpaket som innebar att 3000 tjänster i Sverige skulle bort. Det var i det skedet Ericsson presenterade Börje Ekholm som ny vd.

Å ena sidan är han ett oväntat val. Han hade lett Investor under tio år, men han hade också suttit i styrelsen för Ericsson och var därmed alltså delvis ansvarig för bolagets svåra situation. Dessutom har Ekholm ingen erfarenhet av den sortens operativa ansvar Ericssons högsta chef måste ta.

LÄS MER: Frykhammar kvar i Ericsson – men byter rollJan Frykhammar får efter tiden som tillförordnad vd för Ericsson titeln vice vd men återgår inte till rollen som finanschef. Det framgår av ett pressmeddelande.

Å andra sidan är han ett hoppfullt val. Börje Ekholm är civilingenjör, sitter i styrelsen för KTH och är självutnämnd tekniknörd. Familjen Wallenberg såg honom som sin ”it-guru”.

Ifjol sa Börje Ekholm till Ny Teknik att han gillar när det är ”lite jobbigt”, vilket tyder på att han kommer att trivas under sitt första år på nya vd-posten. Vi har tittat på vilka utmaningar Ekholm måste ta itu med.

Börje Ekholms största utmaningar

1) Göra bolaget lönsamt. Ericssonchefer talar vitt och brett om hur 5g kommer att förändra allt, men den framtiden anländer inte förrän nästa årtionde. Fram till dess behövs kvartalsrapporter som inte ger mardrömmar. Partnerskapet med Cisco ska ge nästan 10 miljarder kronor i nya intäkter redan i slutet av nästa år och kan ge Ekholm lite andrum. För så länge Ericsson inte är lönsamt kommer spekulationer om styckningar och försäljningar dominera samtalet.

2) Hitta affären. Det finns anledning att tro på Ericsson när de talar om ett nära förestående nätverkssamhälle. Vi är redan på god väg dit och alla stora, tunga, industribolag och en rad mindre uppstickare satsar på sakernas internet och flyttar över sin verksamhet till molnet. Men om det räckte med att kunna förutspå framtiden hade Ericsson varit världens mest lönsamma bolag nu. Hur de ska slå mynt av 5g-eran blir Ekholms viktigaste fråga på lite längre sikt.

3) Hitta kompetensen. 5g är för Ericsson inte bara femte generationens mobilnätverk, utan ett helt ekosystem där telekom, publika moln (som Amazon Web Services, en gigantisk aktör på marknaden, som Ericsson redan jobbar med) och datahallar tillhör en och samma infrastruktur. Alla dessa beståndsdelar behövs i modern kommunikation eftersom det ger Ericssons kunder snabbhet, skalbarhet och bättre förmåga att hantera oförutsägbara händelser.

Det sätt Ericsson tidigare byggt nätverk på räcker inte långt i morgondagens värld. Problemet är att Ericsson delvis saknar kompetensen för att lyckas med detta. Det är därför de gått ut offentligt att de i Sverige ska anställa tusen nya förmågor till sin forskning och utveckling.

4) Behöver de sin mediadivision? Vi konsumerar allt mer rörligt material och vi gör det allt oftare på mobila enheter. Den trendkurvan kommer att stiga ännu brantare uppåt de kommande åren. Därmed inte sagt att det är något Ericsson ska ägna sig åt, i synnerhet inte om det kostar en massa pengar. Att Ericsson ska bygga system, plattformar och infrastruktur känns rimligt, men detta fungerar gissningsvis utan media.

 

Text: Peter Ottsjö

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.