Börsdebutanten: ”Det är affärskritiskt”

Fuktspecialisten Munters köptes ut från börsen 2010 efter en budstrid. Sju år senare tar vd John Peter Leesi bolaget till börsen igen.

I höstas skulle Munters säljas, men sedan säljare och potentiella ­köpare inte kom överens om värderingen fick vd John Peter Leesi i uppgift att börsnotera bolaget. Fredag 19 maj är första handelsdagen. Priset på aktien sattes till 55 kronor, vilket ger ett börsvärde på drygt 10 miljarder kronor.

Leesi lyfter fram en tung kundkategori: fabriker som tillverkar litiumbatterier, där Munters system används vid framtagningen av nästan vartannat tillverkat batteri. En känd kund är Teslas batterifabrik i USA.

– Är det fel klimat när du tillverkar batterier så brinner fabriken ner. Det är affärskritiskt.

När kunderna bygger produktionsanläggningar är inte klimatsystem en oväsentlig del. Till exempel i en chokladfabrik står kostnaderna för klimatsystem för 10 procent av den totala investeringen.

– Som en pippifågel flyger prisfrågan ut genom dörren när kunderna förstår att de kan få exakt vad de vill ha, säger han.

Dessutom är varje order specialanpassad vilket gör att potentiella kunder har svårt att ställa två leverantörer mot varandra. Med andra ord är risken för fallande priser inte särskilt hög.

Datacenter är ett snabbt ökande affärsområde som omsatte 700 miljoner kronor i fjol. Första kvartalet i år ökade omsättningen med drygt 180 procent jämfört med samma period i fjol. Datacenter står för 2 procent av all elförbrukning i världen. System som har effektiv energianvändning kan sänka energikostnaderna. Enligt en person med insyn i Munters väntas datacenter-affären omsätta 1,6 miljarder kronor, mer än en fördubbling på ett år.

Investeringar har också gjorts inom serviceverksamheten, där man förr lät de sålda systemen servas av kundens egen teknikpersonal.

– Historiskt såg man det som en support till utrustningsaffären. Nu har vi service för att generera merförsäljning av utrustning. När du sålt en krona så kan du generera fyra till tolv kronor i merförsäljning med tjänster under produktens livslängd.

Enligt bokslutet för 2016 var Munters ebita-marginal 13 procent, jämfört med 10 procent 2015. Ebita är resultatet före räntor, skatt och nedskrivningar.

Munters drog iväg med nära 20 procent i börsdebuten.

Det här är en nedkortad version av intervjun med John Peter Leesi. Prenumeranter kan ta del av hela genom att trycka på länken.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.