Bra försäljning för H&M

Försäljningen steg i linje med förväntningarna.
Bra försäljning för H&M - hm-700_binary_6953991.jpg

H&M:s försäljning i det tredje kvartalet steg i linje med förväntningarna och bland de kommentarer som Nyhetsbyrån Direkt hittills tagit del av verkar analytikerna följa sina tidigare utstakade rekommendationer.

* Berenberg, som har rekommendationen sälj, menar att försäljningssiffran kan leda till en viss besvikelse i skenet av H&M-aktiens starka utveckling i år. Berenberg pekar bland annat på lätta jämförelsetal och kalendereffekt.

* Även Morgan Stanley, med rekommendationen undervikt, lyfter fram att H&M mötte lätta jämförelsetal i kvartalet.

“Det är fortsatt föremål för diskussion om det har vänt för H&M och om bolaget på nytt lyckas locka kunderna eller om det bara rör sig om att kostnaderna åtgärdats”, skriver Morgan Stanley.

* Credit Suisse, med rekommendationen underperform, är av åsikten att stora delar av en återhämtning för H&M-aktien redan är diskonterad.

* RBC Capital Markets, med rekommendationen outperform, menar å sin sida att H&M:s jämförbara försäljning tydligt tar marknadsandelar på de större marknaderna. RBC anser att H&M nått en vändpunkt sett till såväl sin lönsamhet som sitt varulager.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.