Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Carlsberg spår öl-hausse under Fotbolls-EM

2016-06-10 11:11
Foto: Leif R Jansson / TT

Carlsberg räknar med att ölförsäljningen i årets värdland för fotbolls EM, Frankrike, ska stiga med 30 procent under det andra kvartalet jämfört med året innan. Det uppger Mikkel Pilemand, global varumärkeschef på Carlsberg, i en intervju med Berlingske Business.

Bakgrunden till den optimistiska prognosen är bland annat de två tidigare mästerskapen där Carlsberg sålde ett par miljoner liter av öl enbart på arenorna och i etablerade zoner för fans.

Carlsberg har varit officiell ölsponsor för fotbolls-EM sedan 1988. Bolaget har gjort det eftersom det får mervärde i form av global exponering, enligt Mikkel Pilemand.

Samtidigt avböjde han att ge svar på huruvida den danska bryggerijätten fick punga ut hela 400 miljoner danska kronor för att kvarstå som officiell ölsponsor för detta mästerskap.

”Jag kan säga att vi har gjort det här i riktigt många år och att vi värderar sponsringen efter hur mycket vi tjänat på det. Det gör man med exponering och merförsäljning”, sade han.

Fotbolls-EM i Frankrike inleds ikväll med öppningsmatchen mellan värdlandet och Rumänien. Finalen spelas den 10 juli.

Affärsvärlden Finwire

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom