Catena Media minskar vinsten

Affiliatebolaget Catena Media, som vinstvarnade tidigare i veckan, sätter nya finansiella mål.
Catena Media minskar vinsten - per-hellberg-catena-media_binary_6939846.jpg

Catena Medias styrelse har satt nya finansiella mål för bolaget.

Det framgår av rapporten för det fjärde kvartalet.

Det första målet är att bolaget ska ha en lönsam tvåsiffrig organisk tillväxt på årsbasis.

Det andra målet är bolaget ska ha en räntebärande nettoskuld i förhållande till det justerade ebitda-resultatet om 1,75 gånger på lång sikt.

De nya målen ersätter de gamla på grund av ”förändrade marknadsvillkor”, skriver bolaget.

Bolagets tidigare mål var bland annat ett ebitda-resultatet om 100 miljoner euro 2021 och ha en tvåsiffrig organisk tillväxt. Bolaget hade detta mål med sikte på 2020 från början, men sköt på detta i augusti 2019. Under fjolåret landade det justerade ebitda-resultatet på 43,5 miljoner euro.

Catena Medias rapport för det fjärde kvartalet var med avseende på intäkter, ebitda och justerad ebitda i linje med den vinstvarning som skickades ut för två dagar sedan.

Resultatet före skatt uppgick till -32,3 miljoner euro (13,1) och nettoresultatet blev -31,1 miljoner euro. Bolaget genomförde som tidigare känt en nedskrivning om 32 miljoner euro i det fjärde kvartalet.

Ingen utdelning föreslås för helåret 2019.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.