Catena Media ned på rapport

Att kundanskaffningsbolagets kvartalsvinst minskar ungefär som väntat, men aktien faller på besked om tuffa marknader.
Catena Media ned på rapport - per-hellberg-catena-media_binary_6939846.jpg

Catena Media redovisade ebitda-resultat på 11,4 miljoner euro för det tredje kvartalet 2019 (13,4), motsvarande en marginal om 43 procent (48), var i linje med analytikerförväntningarna enligt Infront Dastas estimatsammanställning.

Väntat var ett ebitda-resultat på 11,3 miljoner euro och en marginal på 44,2 procent.

Intäkterna uppgick till 26,4 miljoner euro (27,7), motsvarande en nedgång om 5 procent. Det var snäppet bättre än de intäkter på 25,7 miljoner euro och den nedgång på 7,3 procent som konsensus förutsåg.

Samtidigt uppger vd Per Hellberg till Nyhetsbyrån Direkt efter rapporten att det råder fortsatt tuffa förhållanden i Europa samt en något sämre start för bolaget i Pennsylvania, USA, än beräknat, men att de inte ska hota tillväxten för det innevarande fjärde kvartalet.

SÄGER SIG SE BOTTEN I EUROPA, ÖKAR INVESTERINGAR I USA

Tidigare kvartalet under 2019 har den europeiska affären för Catena Media, och för speloperatörerna, tyngt intäkter och resultat. Men nu menar Per Hellberg att en europeisk botten att ta spjärn emot börjar synas.

”Det som inte biter ordentligt är den europeiska marknaden och det har vi sett i de flesta rapporten nu att England och Sverige är tuffare och så även för oss, men där ser vi inte heller att det kommer att tynga oss framåt. Vi har hittat en nivå att kunna fortsätta på men att vi driver på affären i övriga marknaden”, säger Per Hellberg till Direkt.

Med övriga marknader avser vd:n dels Japan, där bolaget under det tredje kvartalet lanserat Ask Gamblers som bidragit till den sekventiella ökningen från det andra kvartalet, men så klart också jättemarknaden i väst, USA, som bär en stor del av bolagets förväntade tillväxt på sina axlar.

I det andra kvartalet uppgav bolaget att andelen av bolagets intäkter från den amerikanska marknaden uppgick till 10 procent, men att det fann potential att nå en andel om 25 procent innan årets slut.

I det tredje kvartalet hade USA-andelen ökat till 17 procent, trots att starten i Pennsylvania inte blev så stark som bolaget hade räknat med. Orsaken till den något svagare starten var främst på att delstatens uppstart försenades, vilket gjorde att det fanns för få operatörer som kommit ur startblocken inför NFL-säsongen.

”Ju fler operatörer som är på plats desto mer budgivning blir det på den trafik vi har, och här var det i stort sett bara en operatör när vi drog i gång, vilket gör att vi inte kunde maximera prissättningen. Så ja, vi hade räknat med högre intäkter, men vi är nöjda men det finns mer potential helt klart”, säger Per Hallberg.

Men trots att september i den viktiga delstaten blev lite under förhoppningarna ser vd:n inte några hot mot tillväxten i det fjärde kvartalet. För även om september är den enskilt största månaden, är det hela fjärde kvartalet totalt sett större än det tredje.

”Normalt så ska kvartal fyra komma ut på samma nivå som kvartal tre, därtill har vi Indiana som har släppt på, så vi tror att vi kan göra ett bra fjärde kvartal även om sportnivån är något mindre”, säger Per Hellberg.

I det tredje kvartalet ökade investeringsnivån i USA och i rapporten skriver bolaget att den väntas fortsätta öka. Dels handlare det om framåtblickande investeringar i form av nya sajter i de delstater som ännu inte öppnat upp, dels om ökade marknadsföringskostnader för att ta andelar.

Bolaget finanschef Erik Edén vill inte ge några detaljer om hur stora kostnadsökningen kommer att vara, men menar att det handlar om löpande investeringar som inte kommer att medföra några ”extraordinära kostnadsökningar”.

”Vi förbereder oss i många stater och det gör att vi ökar den operationella kostnaden i form av personalkostnaden något, och det kan ge viss effekt på marginalen men det ska inte ge några stora slag”, säger finanschef Erik Edén till Nyhetsbyrån Direkt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco