Certifieringsprocessen för Boeings 737 Max dröjer in i 2020

Certifieringsprocessen för Boeings problemmodell 737 Max, som togs ur drift efter två olyckor på kort tid, kommer att dröja in i 2020. Det är beskedet från en hög chef på USA:s federala flygmyndighet på onsdagen.
Certifieringsprocessen för Boeings 737 Max dröjer in i 2020 - boeing-737-max-8-700_binary_6951151.jpg

Boeing och FAA har inte nödvändigtvis samma syn på certifieringsarbetet kring 737 Max, klargjorde myndighetens direktör, Stephen Dickson, i ett uttalande för CNBC.

Ett antal milstolpar måste nås innan Max kan återtas i drift och för närvarande finns det ingen specifik tidslinje för när planen kan göras startklara, fortsatte Stephen Dickson.

Norwegian och Ryanair är båda storbeställare av Boeing-modellen. Ryanairs tillbakadragande från Skavsta flygplats som bas utanför Nyköping, ett beslut som meddelades i förra veckan, skylldes på just försenade leveranser av modellen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets