Coronavirus slår mot svensk ekonomi

Coronavirusets spridning, med över 20 000 smittade och hundratals döda, kan få stora konsekvenser för svensk ekonomi. Bilindustrin och elektroniksektorn pekas ut som särskilt utsatta.

– Problemet jag ser framför mig är att en del tidskritiskt gods inte kommer fram för att flygen inte går, säger Johan Woxenius, professor i industriell och finansiell ekonomi vid Göteborgs universitet.

Han påminner om att den stad som drabbats värst av coronaviruset – Wuhan, i den kinesiska Hubei-provinsen – har fler invånare än hela Sverige.

– Och det finns framför allt en stor bilindustri där. Det som kan påverka oss på kort sikt är om vi i våra produktionssystem har enskilda elektroniska komponenter som flygs hit och som vi är beroende av för att färdigställa en bil eller maskin, säger han.

“Ser allvarligt ut”

Patrik Tingvall, chefsekonom på Kommerskollegium, tycker att det är svår att bedöma läget på grund all osäkerhet kring viruset.

– Kommer det att sprida sig över världen? Kommer det falla tillbaka? Det är lite vänta-och-se-läge nu. Men det ser allvarligt ut, säger han.

Tingvall är liksom Woxenius oroad för de potentiella effekter på fordonsindustrin. Just Hubei-provinsen med Wuhan har lockat till sig en lång rad stora internationella biltillverkare, vars produktion har tvärnitat.

Problemet kan lätt förvärras av de långa produktionskedjorna, i många led.

– Brister i ett led får genomslag längre ned i värdekedjan och eftersom vi har en så integrerad världsekonomi kan effekterna förstoras, säger Tingvall.

Kan drabbas hårt

Han utesluter inte att även andra industrigrenar också kan drabbas hårt.

– Men det är fordonsindustrin man tittar på först, inte minst för att det är så stora värden som handlas där.

Elektronikbranschen ligger också illa till. Svenska branschaktörer träffades så sent som i måndags för ett extrainsatt möte, bland annat för att diskutera utmaningar som skapats av coronaviruset.

– Indikationerna jag får är att man är orolig helt enkelt. Många famlar efter information, säger Klas Elm, vd för Elektronikbranschen till TT.

Bland annat handlar det om importen av smarta telefoner som Iphones. I praktiken sker all Iphonetillverkning i Kina och Apple har tidigare meddelat att man stängt ned butiker och kontor och har begränsad verksamhet vid sina fabriker i Kina.

– Man befarar att det blir leveransproblem längre fram. Sedan är det olika beroende på transportsätt. Med båt finns det redan leveranser på väg och då uppstår problemen längre fram. Däremot när det gäller varor som skickas med flyg ser man tidigare risker, säger Elm.

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, tonar dock ned risken för allvarliga konsekvenser.

– Visst kan det ekonomiska livet stanna av helt i den staden och delstaten. Men ofta blir det bara ett hack i kurvan. Det man inte kunde köpa i september fick man köpa i oktober, och det man inte kunde producera då fick man producera nästa kvartal.

Problem för detaljhandeln

Samtidigt varnar Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms handelskammare, för att coronaviruset kan få konsekvenser för svensk detaljhandel.

– Ta exempelvis Clas Ohlson eller Kjell & Co, som arbetar väldigt mycket med försäljning av produkter som är producerade i Kina. Det finns en påtaglig risk att de kommer att drabbas.

Sveriges handelsexponering mot Kina är stor. Sveriges import från Kina lyfte med 11,5 procent till 80,1 miljarder kronor 2018, enligt statistik från Kommerskollegium. Det innebär att Kina under det året var ursprungsland till 5,4 procent av all svensk varuimport.

– Det faktum att Kina har stängt ned en betydande del av sin ekonomi kommer att få reella konsekvenser på sikt, säger Westerberg.

Ytterligare en sektor som drabbas i Sverige blir besöksnäringen. I januari-februari i fjol låg antalet gästnätter med kinesiska medborgare på 32 000 gästnätter varav ungefär 18 000 i Stockholm. Med reseförbud och indragna flyg är det naturligt att denna siffra påverkas negativt, enligt Westerberg:

– Den kinesiska turismen har blivit en allt större och viktigare del av turismen i Sverige. Vi tror att antalet gästnätter från just Kina kommer att bli betydligt lägre under januari-februari i år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.