Swedbank
De är Swedbanks krisrådgivare
Swedbank har fått hård kritik för kommunikationen kring anklagelserna om penningtvätt i Baltikum. Flera oberoende källor uppger för Affärsvärlden att den internationella PR-byrån Brunswick har varit rådgivare till Swedbank. I vilken omfattning och hur stor påverkan Brunswick har haft är oklart, dock ska byrån ha plockats in slutskedet av Swedbanks processen.
-Vi kommenterar aldrig kunduppdrag i media, säger Maria Rankka, Brunswicks vd i Stockholm, till Affärsvärlden.
Kritiken mot Swedbanks kommunikation har gällt allt från att man inte haft täckning för uttalanden och att kommunikationschefen till en början ensam skickades fram till svårtolkade rapporter och att banken informerat storägare i förhand.
Kriskommunikation hör till PR-byråernas mest lukrativa uppdrag med hög timpenning på löpande räkning och där kunden sällan klagar på fakturorna. Om Swedbank haft hjälp av fler byråer än Brunswick är oklart. Affärsvärlden har sökt Swedbank för en kommentar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.