De skapar hysteri

Efter Googles köp av Youtube för svindlande 12 miljarder kronor jagar hela riskkapitalvärlden efter nya "communities" på internet. Affärsvärlden förklarar den nya dotcomhysterin och listar de åtta mest eftertraktade svenska sajterna och bolagen bakom dem.

Har du en växande hobbycommunity på internet? Har den tyngdpunkt på videoklipp eller på socialt nätverkande? Jamen bilda bolag, då. Snabbväxande communities, även kallade nätgemenskaper, är precis vad medieindustrin är på jakt efter.

Och strunta i globala expansionsplaner, och innehållet får gärna vara lokalt förankrat. Efter Googles uppmärksammade köp av videocommunityn Youtube för motsvarande 12 miljarder kronor tror nämligen de flesta att nästa uppköpsvåg kommer att gälla små, lokala spelare. Det finns redan flera svenska sajter och bolag med affärsidéer som liknar internationella snabbväxare som Youtube (video), Flickr (bildhantering) och Myspace (socialt nätverk). Här är några som den svenska branschen tittar extra noga på just nu:

* Svenska motsvarigheten till Youtube, Bubblare.se, drogs i gång i somras med 22-årige Oskar Kalmaru i spetsen. Förra veckan blev företagsregistreringen Netclips AB klar hos Bolagsverket.

* Niklas Zennström och Janus Friis, som sålde Skype till Ebay, ligger under lagom mycket hysch-hysch i startgroparna med ett nytt hemligt projekt för tv på internet, ”The Venice Project”.

* Lilla företaget Anomalies AB har utvecklat en svensk sajt för bildhantering, Pixbox. Kan komma att konkurrera med amerikanska bildhanteringssajter som Flickr och Ringo.

* Hamsterpaj AB, som drivs av blott 18-årige Johan Höglund, har gått från pojkrumsprojekt till Sveriges tredje största sajt för ungdomar.

Och det här är mer specifikt vad investerarna letar efter för typ av verksamheter, enligt Anders Lindqvist, partner på riskkapitalföretaget Provider Venture Capital:

– Sajtens affärsmodell ska uppfylla tre viktiga kriterier: Nätverkseffekten – att varje ny användare genererar fler användare. Viruseffekten – att sajten i princip marknadsför sig själv genom användarna. Slutligen ska det vara användargenererat innehåll – att användarna själva fyller sajten med material.

Förklaringen till att intresset för communities har ökat så drastiskt på bara ett år är att marknadsföringspengarna håller på att flytta från traditionella medier till internet. För medie- och underhållningsindustrin är användardrivna nätgemenskaper en helt ny plattform. Det är bland annat i ljuset av detta som Googles svindlande köpeskilling för Youtube ska ses.

– Det finns en färsk undersökning från Berkeley som visar att för första gången minskar tv-tittandet bland unga amerikaner. De flyttar över till nätet. Det är ju ett klassiskt marknadsföringsproblem för annonsörerna. Hur når vi den unga publiken? Var kommer tv att finnas i framtiden? Där kommer Youtubeaffären in i bilden, förklarar Nicklas Lundblad på e-handelskammaren.

Anders Lindqvist bekräftar den bilden:

– Marknadsplatsen håller på att flytta in på nätet. Jag var i San Francisco nyligen och pratade med bland annat reklambyråfolk, som berättade att kunderna numera bara vill veta en sak: Hur skapar jag buzz på internet?

Det gjordes ett par större affärer bland de internationella mediejättarna redan innan Youtube köptes upp. Myspace, en community med 100 miljoner användare, köptes till exempel förra året av Rupert Murdochs Newscorp för 580 miljoner dollar.

Senast ryktades det att Viacom vill köpa amerikanska Facebook, ett annat snabbväxande socialt nätverk för collegestudenter. Föreslaget pris: en miljard dollar. Googles Youtube-bud slog visserligen prisrekordet hittills, men det chockade ändå inte branschfolket. Finansieringen löste det sig nästan av sig själv.

– Tänk efter, Youtubeägarna fick inget kontant, utan de fick 1,2 procent av Googles aktier. Börsvärdet var väl 140 miljarder dollar, och på beskedet steg sedan kursen nästan 3 procent. En no-brainer, sammanfattar Anders Lindqvist.

Till beräkningen ska också fogas att Google 2006 förväntas lägga beslag på 25 procent av internetreklamkakan, och att företagets tredje kvartalsrapport som kom förra veckan slog alla med häpnad. Vinsten dubblades jämfört med året innan och resultatet överträffade analytikernas förväntningar med 8 procent. Aktien sköt i väg ytterligare 7 procent.

Till och med den brännheta frågan om upphovsrätten för videoklippen tycks vara under kontroll. Dagen innan affären slöt Youtube samarbetsavtal med tre stora skiv- och tv-bolag: Universal, Sony BMG och Warner. Avtalet går ut på dels royalty, dels på att klippen visas med så dålig kvalitet att finsmakarna ändå köper originalen. New York Times uppgav dessutom nyligen att bolagsjättarna också fått ägarandelar i Youtube och tjänat pengar direkt på kursuppgången.

Även här hemma i Sverige har en del affärer gjorts. Fast det rör sig förstås om betydligt beskedligare summor. Lycos Europe nöjde sig med 150 miljoner kronor när försäljningen av Spray blev klar, bara några dagar innan Youtubeaffären. Köparen var, kanske lite överraskande, Allers förlag, som nu också kan lägga digitala mötesplatser som Spraydate och tonårscommunityn Skunk till tidningar som Se & Hör och Femina.

Det vore lätt att skämta om avståndet mellan Femina och Skunk, men mycket pekar på att Allers ändå är rätt ute. Hans Eriksson, tills nyligen vd för Lunarworks som är företaget bakom den framgångsrika ungdomscommunityn Lunarstorm, tillhör dem som tror att sajter med lokal twist kommer att stå i fokus framöver:

– De stora globala aktörerna har tagit sina positioner, men det finns utrymme kvar lokalt. Konsolideringen har börjat, och nu kommer det att gå fort. Schibsted har varit tidigt ute, men stora mediebolag som till exempel Bonnier och MTG har fortfarande väldigt lite i sina portföljer av sajter med användargenererat innehåll. Alla kommer att behöva komplettera om de vill ha heltäckande portföljer. Allers köp är klockrent. Det ska bli otroligt spännande att se vad de gör av det.

Donnie Lygonis, vd och delägare i sajten Playdo, är en annan som tilldragit sig investerarnas intresse. Playdo började som ett hobbyprojekt men sajten, som erbjuder virtuellt umgänge med stort inslag av spel och underhållning, växte snabbt till 400 000 medlemmar. Nu har Playdo riskkapitalbolaget Företagsbyggarna i ryggen. Även Lygonis tror att det blir fler internetaffärer framöver.

– Vi har fått flera propåer det senaste halvåret från aktörer som kartlägger uppköpsobjekt. Jag tror att den här typen av sajter kommer att vara ännu intressantare om sex månader. Alla håller på att få upp ögonen för det här nu, säger Donnie Lygonis.

Under dotcomboomen var Sverige i flera fall världsledande när det gällde affärsutveckling på internet. Ofta förväntade sig investerarna ohygglig tillväxt, tack vare globala expansionsmöjligheter. Nu däremot, kan lokal färg och förankring vara en direkt fördel. Google tjänar stora pengar just på att kunna erbjuda superanpassad annonsering. En betydande andel av intäkterna kommer från små, lokala företag som vill nå lokala kunder.

– Kom ihåg att Google är världsmästare på sökordsannonsering. Ta Youtube till exempel: De har en intressant målgrupp och man kan anpassa annonseringen efter filmen användaren väljer. Samma sak går att göra lokalt, säger Hans Eriksson.

Bubblare.se är en sådan typiskt lokal aktör, med mest svenskt videomaterial på tio-i-topp-listan. Men än tar grundaren Oskar Kalmaru det lugnt i frågan om externa pengar.

– Man får gärna fråga oss, men vi letar inte aktivt efter investerare, säger han.

Bubblare.se är också intressant för att det är en så kallad ’me too’-produkt. Alltså en version av något som redan finns, med vissa modifieringar och förbättringar, och så med material med stark lokal prägel. Och ur investerarperspektiv behöver det inte alls vara en nackdel att idén inte är nyskapande.

– Unika idéer är faktiskt mindre värda än man kan tro. En skicklig implementering kan smälla högre. Vi investerar gärna i teman och variationer på andras idéer. Det är ingen dum idé att knycka något som redan finns i USA – har det funkat där kan det ju funka här. Auktionssajten Tradera är ett typexempel på hur bra det kan bli. Man bygger en bra, svensk kopia av Ebay, som i nästa steg konkurrerar ut Ebay lokalt, för att sedan sälja till – Ebay i USA, säger Anders Lindqvist.

__________________________________________________

Svenska nätfavoriter – om riskkapitaliserna får välja
De åtta mest eftertraktade nätverkssajterna just nu, enligt riskkapitalister som Affärsvärlden talat med.

Bubblare.se, videocommunity

Ägare: Netclips AB. Kontrolleras av grundaren Oskar Kalmaru.

Kommentar: Allmänt utpekat som ett svenskt Youtube med stora uppköpschanser. De populäraste videoklippen har visats hundratusentals gånger. Bubblare.se rivstartade i somras med ett bråk med SVT om upphovsrätten till videoklipp som medlemmarna lagt ut. Sett ur marknadsföringsperspektiv var bråket mycket lyckat. Nu känner alla till Bubblare.se. Har inga officiella besökssiffror, men är enligt egna uppgifter redan större i Sverige än vad Youtube är.

Lunarstorm.com, nätverkscommunity

Ägare: Lunarworks AB. Kontrollerat till 98 procent av miljardären Sten Mörtstedt via hans Londonbaserade fastighetsbolag CLS.

Kommentar: Mötesplats för ungdomar, främst tonåringar. Ägarföretaget Lunarworks har formellt lämnat Sverige. Sten Mörtstedt köpte i våras ut övriga ägare ur Lunarstorm för 170 miljoner kronor. I dag är företaget Londonbaserat, värderas till 370 miljoner kronor, gjorde 2005 en vinst på runt 16 miljoner kronor och har nu stora planer på Europaexpansion.

Playahead.com, nätverkscommunity

Ägare: Playahead AB. Ägs av grundarna Jonas Frost och Leif Carlsson.

Kommentar: Mötesplats för ungdomar. Helsingborgarna Jonas Frost och Leif Carlsson grundade sajten 1998 som ett skämtsamt experiment under namnet Hångelguiden, för att se hur många besökare som kunde använda ett tekniskt system på nätet samtidigt. Såldes 2000 till Stockholmsföretaget Playahead. Företaget gick dock i konkurs och grundarna köpte tillbaka verksamheten. Playahead omsatte runt 13 miljoner kronor förra året.

Hamsterpaj.net, nätverkscommunity

Ägare: Hamsterpaj AB. Ägs av grundaren Johan Höglund.

Kommentar: Mötesplats för de yngsta. Medlemmarna kan umgås, spela spel och titta på videoklipp. Johan Höglund var bara 14 år när han drog i gång sin första hemsida. I dag är Hamsterpaj Sveriges tredje största svenska nätverkscommunity för unga, med runt 90 000 besökare per dag. Eftersom grundaren varit omyndig har pappersexcercisen skötts av andra. I höst fyller Johan Höglund 18 år och kan därmed formellt också stå som ansvarig.

Apberget.se, nätverkscommunity

Ägare: Apberget HB. Kontrolleras av grundarna Peter Arkhult, Markus Johansson och Nichlas Löfdahl.

Kommentar: Nätgemenskap baserad på lokal tillhörighet. Utgår från att unga människor vill träffa folk i staden där man bor och växer just nu snabbt i norra Sverige. I Umeå loggar i snitt 15 500 medlemmar in varje dag. Från Skellefteå kommer 4 000 medlemmar på besök varje dag, och från Sundsvall 1 700 per dag. Öppnade i Luleå strax före sommaren. Sajten är förberedd för städer i hela Sverige.

Playdo.se, nätverkscommunity

Ägare: Playdo Community, enskild firma under omvandling till aktiebolag, Playdo AB. Ägs av grundaren Andreas Rehnberg, vd Donnie Lygonis, Michael Stenmark, Alvaro Tapia samt vencapföretaget Företagsbyggarna.

Kommentar: Nätgemenskap med stort fokus på spel och underhållning. Har nu runt 400 000 medlemmar. Siktar på att nå en miljon medlemmar nästa år. Har inte bara svensk publik, medlemmarna kommer från många håll i världen, bland annat USA och Asien.

Habbohotel.se, nätverkscommunity

Ägare: Sulake oy. Riskkapital från 3i.

Kommentar: En tredimensionell bildchatt för ungdomar, utformad i hotellmiljö. Började som en finsk hemsida för ett litet rockband och har nu vuxit till ett världsomspännande koncept. Ett stort antal länder har lokala Habbo-versioner, bland annat Japan och Australien. Har också infört en virtuell valuta för att användare till exempel ska kunna köpa möbler till sina ”hotellrum”.

Helgon.net, nätverkscommunity

Ägare: Drivs ideellt.

Kommentar: Mötesplats för människor med alternativa musik- och klädstilar, som hårdrockare, synthare, gothare punkare och andra närliggande stilar. Bland investerare känner alla till sajten, men få vet några detaljer. Runt 5 000 medlemmar online varje dag.

…och de här vill också vara med i matchen:

Blipville: TV4 har en egen satsning med communityn Blipville. Fyran arbetar också hårt med övergången till internetbaserad tv. Ett exempel är satsningen med att föra över klipp från Idol till nätet.

Skunk: Ungdomscommunity som fått ny ägare sedan Lycos Europe sålde Spray.se till Allers. Även nätdejtingtjänsten Spraydate har alltså ny ägare.

Entropia: Ägs och utveckas av svenska Mindark. Virtuell science fiction-värld där deltagarna till exempel jagar vilda djur, ägnar sig åt gruvdrift eller bara umgås med andra deltagare. Inget gratisnöje. Har en egen valuta, PED, som på ett ungefär motsvarar en vanlig krona.

Hattrick: Spel där deltagarna driver ett eget fotbollslag. Från början en svensk idé som numera drivs från London av bolaget Hattrick Ltd. Har i dag nästan en miljon spelare och har ligor i 108 länder.

__________________________________________________

Populärast på nätet

Sveriges mest besökta sajter vecka 41, 2006

Sajt Unika webbrowsers*

1 Aftonbladet.se 3 760 119

2 MSN.se 3 624 765

3 Blocket.se 2 787 482

4 Eniro.se 1 654 844

5 Expressen.se 1 733 210

6 Hitta.se 1 415 265

7 Tidningsnätet 1 109 415

8 Lunarstorm.se 1 3 67 367

9 SvD Nya Medier 1 034 847

10 DN.se 1 008 370

28 Hamsterpaj 243 000

97 Habbohotel 47 708

Övriga sajter bland riskkapitalisternas favoriter som inte är med på Resoner.nu:

Playahead.com, Bubblare.se, Apberget.se, Playdo.se, Helgon.net.

*Antalet webbläsare som visat sajten.

Källa: Resoner.nu

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.