Detta är världens mest värdefulla varumärken

Tre it-jättar toppar listan över världens mest värdefulla varumärken.
Apple Iphone

För femte året i rad toppar Apple listan när Interbrand rankar de 100 mest värdefulla varumärkena. Enligt Interbrand har Apples varumärke stigit med 3 procent till 184 miljarder dollar.

Google, vars varumärke Interbrand värderar till 141 miljarder dollar, en ökning med 6 procent, bibehåller också sin andraplats.

Samtidigt petar Microsoft Coca Cola från tredjeplatsen. Detta då Microsofts varumärkesvärde har stigit med 10 procent medan Coca Colas har sjunkit med 5 procent.

Amazon avancerar från en åttonde till en femteplats, och visar en ökning av varumärkesvärdet på 29 procent till 65 miljarder dollar. Facebook gör emellertid det största klivet, från en femtondeplats till en åttondeplats, vilket möjliggörs av att varumärket beräknas ha stigit i värde med hela 48 procent till 48 miljarder dollar.

Svenska H&M:s varumärkesvärde har minskat med 10 procent till 20 miljarder dollar och varumärket intar plats 23 på listan. Ikea, vars varumärkesvärde istället ökar med 4 procent, kommer in på plats 25.

 

Ranking Varumärke Värdering i miljarder dollar*
1 Apple 184
2 Google 141
3 Microsoft 80
4 Coca Cola 70
5 Amazon 65
6 Samsung 56
7 Toyota 50
8 Facebook 48
9 Mercedes 48
10 IBM 47

*Värderingarna är avrundade till närmsta heltal.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets