Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

E-handel gör "Black Friday" föråldrad

2016-11-28 07:04
Istället för att trängas i butiker stannar folk hemma och fyndar via e-handel istället. Foto: All over press

Traditionen med "Black Friday" handel i USA åldras betänkligt i takt med att ökad e-handel gör att konsumenterna väljer att stanna hemma dagen efter Thanksgiving i stället för att trängas i olika köpcenter. Det rapporterade Bloomberg News på lördagen.

Online-försäljningen på Thanksgiving-torsdagen och Black Friday ökade omkring 18 procent, till 5,27 miljarder dollar, jämfört med samma period 2015, enligt data från Adobe Systems Inc. Intäkter generade från mobila enheter, som smarta telefoner och surfplattor, ökade samtidigt 33 procent, till 1,2 miljarder dollar.

Samtidigt visade data från ShopperTrak att antalet besökare i fysiska butiker under de två dagarna minskade med 1 procent.

Bloomberg News noterar att Wal-Mart och andra större kedjor i allt högre grad styr in kunder mot web-handel, även om man fortsatt erbjuder särskilda Black Friday-fynd i de fysiska butikerna.

Wal-Mart har dubblat sitt web-handelsutbud i år till 23 miljoner produkter med sikte att förbättra konkurrensläget mot marknadsledaren Amazon.com.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom