CTT Systems
Efter intervjun – vd:ns drömaffär har gått igenom
Antalet passagerare påverkar luftfuktigheten ombord på ett flygplan. Ju fler som andas och svettas – desto fuktigare blir det. Och tvärt om. Torr luft är ett komfortproblem som ökar i relation till benutrymmet. Torrast är luften således i privata flygplan. Ja, om man inte bygger in särskilda luftfuktare då. Bland Nyköpingsföretaget CTT:s kunder finns regeringar, miljardärer, filmstjärnor och kungligheter. Bolaget har bland annat fixat fukten i den ryska oligarken Roman Abramovitj privata Boeing 767.
– Köper du ett stort flygplan för 1 miljard kronor och inredning för en halv miljard så är du också villig att betala för bra luft ombord. Om du är en supermiljardär i Mellanöstern och pratar vip-plan med din kompis är våra system likställt med att ha aircondition i bilen, säger CTT Systems vd Torbjörn Johansson.
Bolagets grund är motsatsen: avfuktning. Att torka flygplansluft för att minska kondens och få lättare plan hade tidigare gjorts inom den militära flygplansindustrin när CTT Systems bildades år 1991. Men att kränga flygplansfuktsluft var inte någon enkel historia. Efter grundandet tog det fem år innan CTT fick första ordern, då från holländska Martinair. Det var i den vevan Torbjörn Johansson kom in i bilden.
“Nära att göra affär”
Boeing har investerat motsvarande 300 miljarder kronor i 787-serien. Den stora fördelen är att flygplanet drar 20 procent mindre bränsle än föregångaren 767. Men argumentet att lättare flygplan minskar bränslekostnaderna fungerar sämre nu jämfört med för några år sedan, då oljepriset låg på över 100 dollar per fat mot ungefär hälften i dag. Ett högt oljepris hade antagligen lett till fler affärer med lågprisbolagen med mindre flygplansmodeller, tror Torbjörn Johansson.
– Vi var nära att göra affär med Easyjet, men sedan rasade bränslepriset till 40 dollar per fat. Det är ett problem för industrin med fallande bränslepris. Alla investeringar i miljön struntar man i. Nu är oljepriset förhoppningsvis på väg upp igen.
Men priset får inte stiga för mycket, eftersom befuktningssystemet väger en del.
– För oss är det bra om oljepriset ligger på 70–80 dollar per fat.
I dagsläget levererar CTT till Boeing 787 Dreamliner, Airbus nya långdistansflygplan A350 och jätten Airbus A380. Torbjörn Johansson har återkommande sagt att han vill komma in på Boeing 777 – eller som han själv säger: ”Trippelsjuan”.
– Jag hoppas fortfarande det. Om vi skulle vinna det har vi nutidens alla långdistansplan.
Det här är en nedkortad version av intervjun Med fukt under vingarna. Prenumeranter kan läsa genom att trycka på länken.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.