Ericsson gör om teletricket

Ericssons affär med Sony för sju år sedan blev en succé. Sony Ericsson-telefonerna blev en framgång som de två bolagen var för sig inte hade lyckats fixa. Nu försöker den svenska telekomtillverkaren göra om tricket. Priset? Sju miljarder kronor och minskad handlingsfrihet för framtidsområdet Multimedia.

När den dåvarande Ericssonchefen Kurt Hellström skrev under avtalet med japanska Sony 2001 om att bilda ett samriskbolag för telefontillverkningen var det ett drag under galgen som med tiden utvecklades till ett lyckokast.

Visserligen nåddes aldrig målet, att bli ”nummer ett inom mobila multimedia-produkter inom fem år” som det hette i ett pressmeddelande från den tiden. Men efter ett par inledande år med förluster har Sony Ericssons mobiltelefontillverkning utvecklats till en framgång som de två bolagen var för sig aldrig hade orkat nå upp till. För Ericssons telefontillverkning var alternativet för sju år sedan en hastig nedläggning.

När näste Ericssonchef , Carl-Henric Svanberg, gör om tricket och startar ett nytt samriskbolag (joint venture) med en annan internationell spelare är det därför frestande att göra jämförelser och dra slutsatser av samma slag: Plattformsbolaget är i kris och behöver stöd av en internationell jätte.

Dit är det dock fortfarande långt.

När telekomkoncernen nu slår ihop sin verksamhet för mobila plattformar (EMP) ska det i stället ses som ett drag som belyser nödvändigheten av att vara stor i telekombranschen. Ericssons plattformsbolag har inte blivit så framgångsrikt som bolagsledningen har hoppats. Det visar inte minst siffror från Ericsson senaste årsredovisning.. Ericssons plattformsbolag har enligt årsredovisningen 19 mobiltelefontillverkare som kunder. Tyvärr, för Ericsson, är det nästan enbart små tillverkare.

De riktigt stora jättarna, som Nokia, står bara för små volymer. Ericssons plattformsbolag, som fram till nu har haft huvudkontoret i Lund, har 4 av de 10 största mobiltelefontillverkarna som kunder. Symptomatiskt är emellertid att det är inom familjen som affärerna är störst; Sony Ericsson fortsätter att stå för de största volymerna.

Det är här Carl-Henric Svanberg har klurat. Och kommit fram till att den schweiziska halvledartillverkaren ST Microelectronics dotterbolag ST-NXP Wireless har något som Ericsson saknar. Omfattande kundrelationer med bolag som Nokia och Samsung.

Sammanslagningsprojektet har av allt att döma löpt snabbt. Så sent som 2 augusti i år blev ST Microelectronics klara med lanseringen av sitt nya dotterbolag, som skapades genom en sammanslagning av telekommunikationsenheterna inom ST och nederländska halvledarföretaget NXP (som för övrigt har förre finanschefen vid Ericsson, Karl-Henrik Sundström, som finanschef sedan i somras).

Innan affären med Ericsson nu kan genomföras måste NXP först sälja sin 20-procentiga andel i det redan existerande dotterbolaget. Men det är något som NXP:s koncernchef , Frans van Houten, i ett uttalande ställer sig positiv till. Prislappen på den affären är emellertid inte klar ännu.

Däremot står det klart vad Ericsson får pytsa in för att få de åtråvärda kundrelationerna i det nya 50/50-ägandet. Totalt 1,1 miljarder dollar eller cirka 7 miljarder kronor.

Till kostnaderna kommer också det faktum att Ericsson mister kontrollen över de sista resterna av mobiltelefontillverkningen i samband med att plattformsbolaget nu mister en stor del av sin Sverigekoppling. Huvudkontoret för det nya bolaget flyttas från Lund och hamnar i Genève, där ST Microelectronics hör hemma, och huvuddelen av personalen, cirka 5 000 av de totalt 8 000 anställda, kommer från det schweizisk-nederländska bolaget.

Ett annat sätt att se på affären är att Ericssons framtidssatsning, det minsta affärsområdet Multimedia som förra året gick med förlust och som står för mindre än nio procent av koncernens försäljning, nu blir ännu mindre. Det nya bolaget kommer, om ordningen från Sony Ericssonredovisningen består, att särredovisas som ett samriskbolag och ingår därmed i praktiken inte i affärsområdet. Chefen för området, Ericssonveteranen, Jan Wäreby, detroniseras därmed. Just plattformsbolaget EMP utgör nämligen lejonparten av hans affärsområde. Enligt de två bolagen ska ST utse den nye vd:n i det sammanslagna bolaget. Ordförande blir däremot Carl-Henric Svanberg.

På börsen togs beskedet om Ericssons och ST Microelectronics senaste storaffär emot med en gäspning. Ericssonaktien klättrade en 50-öring, cirka 0,75 procent, jämfört med stängningskursen i tisdags. STM-aktien hade på sin huvudmarknadsplats, i Milano, backat 24 eurocent, eller cirka 3 procent från tisdagen.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.