Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

EU godkänner Telias köp av Bonnier Broadcasting

2019-11-12 12:23
Foto: Jessica Gow/TT, Fredrik Sandberg / TT

EU-kommissionen godkände på tisdagen Telias köp av Bonnier Broadcasting, där TV4 ingår, på vissa villkor. Det tillkännagav kommissionen i ett pressmeddelande.

Telia erbjöd åtaganden, som kommissionen godkände efter en fördjupad granskning. Villkoren gäller under en tioårsperiod i Sverige och Finland.

Telia måste erbjuda tillgång genom licenser, på icke-diskriminerande villkor, till det sammanslagna bolagets gratiskanaler och grundläggande betal-tv-kanaler, samt till betal-tv-kanaler med premiumsportinnehåll.

Vidare måste Telia erbjuda tillgång till strömningstjänster och internetapplikationer. Det gäller tjänster för beställvideo (AVOD) och tjänster för prenumeration på beställvideo (SVOD) för slutanvändare.

Ett tredje villkor är att Telia måste erbjuda konkurrerande telebolag och tv-distributörer icke-diskriminerande tillgång till tv-reklamutrymme på Telias tv-kanaler.

Ett fjärde villkor är att Telia måste skydda konfidentiell information från konkurrerande tv-programföretag, tv-distributörer och telekomleverantörer.

Läs mer: Uppskruvad retorik i Telia-affären

"Genom beslutet kan konsumenter i både Finland och Sverige fortsatt dra nytta av ett stort utbud av tv-kanaler och audiovisuellt innehåll, både genom traditionell tv och via internet", sade EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager i en kommentar.

När kommissionen inledde sin fördjupade granskning den 10 maj hänvisade man till farhågor att den sammanslagna enheten kan stänga ute konkurrenter från den audiovisuella sektorn i Finland och Sverige.

Kommissionen preciserade sina villkor när det gäller gratiskanaler och betalkanaler.

Villkoren gäller också kompletterande rättigheter då tv-distributörer erbjuder strömning av Telias kanaler via internet.

Telia måste också utfärda licenser för hårddiskspelare/nPVR-rättigheter till konkurrerande tv-distributörer.

Ytterligare ett krav är att Telia måste licensiera "over-the-top" (OTT-)rättigheter, alltså distribution av tv-tjänster via ett öppet internet, för betal-tv-kanaler med premiumsportinnehåll till andra tv-distributörer.

Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist kommer att bli ansvarig för Telia Companys nya affärsområde för media.

TV4, C More och MTV kommer att ingå i Telia Companys nya affärsområde för media. Affärsområdet kommer även att omfatta Telias nuvarande medieverksamhet, uppger bolaget.

Integrationen mellan Bonnier Broadcasting, med dess cirka 1.200 anställda i Sverige, Finland och Danmark, och Telia Company inleds när transaktionen är slutförd vilket beräknas ske den 2 december 2019.

Telia står fast vid att förvärvet av Bonnier Broadcasting förväntas generera synergier från 2020 med full effekt om 600 miljoner kronor per år från 2022.

"Detta är en milstolpe för Telia Company - vi blir pionjärer i Norden när vi nu bygger en helhetslösning som möter kundernas krav på högkvalitativ uppkoppling, stabil streaming och fantastiskt innehåll", säger Telias tillförordnade vd Christian Luiga, enligt ett pressmeddelande.

Telia upprepar att synergierna kommer att uppstå inom tre områden: en förbättrad kärnverksamhet, ökad användning av C More och TV4 Play samt kostnadseffektivisering.

Integrationskostnaderna förväntas uppgå till totalt 400 miljoner kronor under 2020-2021. Påverkan på det operationella kassaflödet 2020, nettosynergier och integrationskostnader förväntas uppgå till 500 miljoner kronor, skriver Telia.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom