Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!
Vad trevligt att du vill logga in. Vi ser att du inte har ett aktivt konto. Var vänlig kontakta kundtjänst: 0770-457 102

Facebook-aktien faller efter nya beskedet

2018-01-12 14:59
Foto: Michael Macor / San Francisco Chronicle / Polaris/IBL

Inlägg från vänner, familj och grupper ska prioriteras framför material från medier och företag på Facebook. Nu faller företagets aktie över fyra procent.

Sociala medie-jätten ska lyfta inlägg som bjuder in till meningsfulla konversationer, medan videos, nyheter och företagsreklam som konsumeras passivt ska komma längre ned i flödet. Efter beskedet faller företagets aktie över fyra procent i förhandeln på Wall Street, rapporterar CNBC.

– Vi tror att vi för tillfället överskattar en aning hur mycket tid människor tillbringar på vår plattform och underskattar hur många meningsfulla dialoger de har med andra människor, säger Adam Mosseri, Facebooks vice vd till CNN.

Bakom beslutet finns studier som visar att användarnas "välmående" främjas mer av att interagera med vänner och familj än att passivt läsa artiklar eller titta på videor, skriver grundaren Mark Zuckerberg i ett Facebook-inlägg.

Förändringen kan komma att skaka om medier och företag som förlitar sig på Facebook _ och dess två miljarder användare varje månad _ för att distribuera sitt material.

Adam Mosseri säger att mediers material kommer att fortsätta att värdesättas, men att ansvaret ligger hos dem att skapa innehåll som genererar konversationer om de vill öka sina chanser att synas.

Men det är inte första gången nätjätten lovar att prioritera vänner och familj _ redan i juni 2016 gick de ut med samma besked.

Affärsvärlden TT

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom