Facebook-partners backar från Libra

Vissa av Facebooks tidigaste partners i det kontroversiella kryptoprojektet Libra försöker nu distansera sig från planerna efter att politiker på båda sidor om Atlanten uttryckt förfäran över idén att ett privatägt bolag ska ha en egen valuta bland sina användare, enligt Financial Times.
Facebook-partners backar från Libra - appar-facebook-google-700_binary_6947092.jpg

Minst tre av de finans- och techaktörer som tidigt anslöt sig till Libra-projektet har nu börjat se över möjligheterna att distansera sig från projektet på bästa sätt, skriver FT. Totalt hade 28 partnerbolag, bland annat Visa, Mastercard, Uber och Spotify, sagt sig avse backa upp Facebooks kryptoprojekt med minst 10 miljoner dollar vardera.

Ett av partnerbolagen uppger att det finns en oro för att den egna verksamheten ska hamna i myndigheternas skottlinje mot bakgrund av support för Libra-projektet.

Facebook har inte velat kommentera uppgifterna.

Politiker menar att projektet kan riskera att rubba det globalt etablerade valutasystemet eftersom Facebook har flera miljarder användare. Bland annat har myndigheter i USA, EU och Australien utfärdat skarpa uttalanden mot idén, både med utgångspunkt i finansiella återverkningar och utifrån risker relaterade till Facebooks rekordbötfällda historik av användardatahantering.

Även i centralbanksvärlden följs Libra med stort intresse. Förste vice riksbankschef Kerstin af Jochnick sade i förra veckan att kryptovalutan skulle få ”enormt genomslag” om den blir verklighet.

Facebook är inte det enda techbolag som visat intresse för finansiell teknologi och att ta en andel i transaktionsmarknaden. Intresset grundar sig i möjligheten att kringskära tredjeparter genom egna digitala plånbokslösningar för direktbetalningar och Klarna-liknande konsumentlån, samt för att med Swish-liknande tjänster ta kontroll över likviditetsflöden via populära meddelandeappar i användarnas telefoner.

I Kina, där centralbanken nu bäddar för att anpassa regelverk för att underlätta vågen av ”fintech”, har marknaden växt lavinartat. 83 procent av kineserna använde mobilen för att sköta betalningar och transaktioner under 2018, enligt en studie från revisions- och konsultfirman EY från 2018. Nätkonglomerat som Tencent, Alibaba och JD.com har satsat stora resurser på egna virtuella plånbokslösningar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco