Facebooks medgrundare: Dags att dela upp bolaget

Facebooks medgrundare Chris Hughes skriver i en krönika att det är läge att bryta upp den sociala nätverksjätten.
Facebooks medgrundare: Dags att dela upp bolaget - facebook-affarsvarlden-700_binary_6869231.png

Facebooks enväldige vd och ordförande Mark Zuckerberg har självbestämmande i världens mest inflytelserika informations- och kommunikationsplattform. Med 60 procents röststyrka har han makt att detaljstyra allt som händer i bolaget, så det är tur att han är en bra människa. Men det räcker inte.

Det skriver medgrundaren Chris Hughes i en krönika i New York Times, där han varnar för den sociala nätverksjättens ledarskapsstruktur och menar att det är dags att bryta upp bolaget.

”Mark är fortfarande samma person som jag såg krama sina föräldrar på väg hem från vår studentkorridor /…/ men jag är rädd att han omger sig av människor som förstärker hans åsikter i stället för att utmana dem”, skriver Chris Hughes.

De senaste årens turbulens kring Facebook, ryska agentskandaler, dataskandalen med analysföretaget Cambridge-Analytica, svaga policyer kring näthat och bluffnyheter har inneburit en krasch för bolagets anseende. Det hade gått att undvika om inte Mark Zuckerbergs fokus enbart varit tillväxtorienterat, menar Chris Hughes.

Därför räcker inte de 5 miljarder dollar som bolaget nu väntas få betala efter en utredning av USA:s näringsdepartement. Bolaget måste brytas upp. För ett land som så enträget brukar sky monopolvälden borde inte den åsikten vara så kontroversiell som den är, det är ett grepp myndigheter även tidigare använt mot bolag i pionjärindustrier, skriver medgrundaren.

Det monopol Facebook har över USA:s sociala mediemarknad beskrivs som i det närmaste total med runt 80 procent av de globala intäkterna i sektorn, med ägarskap av bildappen Instagram, meddelandeappen Whatsapp och mängder av mindre entreprenörsbolag. Makten att detaljstyra, där styrelsen och ledningen närmast liknar en rådgivande instans, ger Mark Zuckerberg en ojämförbar maktställning i amerikanskt näringsliv, menar Chris Hughes.

Sedan 2007 har Chris Hughes ägnat sig åt annat än Facebook, bland annat var han del av presidentvalskampanjen som gjorde Barack Obama till president 2008. Därefter har han bedrivit välgörenhetsprojekt och publicistisk verksamhet.

I hemlandet har flera demokratiska toppolitiker hävdat behovet av att se över monopolställningar inom techsektorn. Bland dessa finns flera namn som aviserat sina presidentvalskandidaturer.

EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager har vid upprepade tillfällen kritiserat bland annat Facebook och utfärdat böter på motsvarande tiotals miljarder kronor mot Facebook och Googles moderbolag Alphabet. En uppbrytning av bolagen för att tackla den monopolistiska verkligheten i techmarknaden har hon dock beskrivit som ”ett absolut sista alternativ”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets