Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Fler partners stoppar Securia

2009-03-19 13:22

Säkerhetsföretaget Securia Systems, ägt av riskkapitalföretaget Litorina, drabbas av att fler stora partners tillfälligt stoppar försäljningen av bolagets spärrtjänst.

Säkerhetsföretaget Securia Systems drabbas av nya partneravhopp efter Affärsvärldens avslöjande i januari att bolagets grundare har dömts för grov kriminalitet. En av de två dömdes för ekonomisk brottslighet så sent som 2001 och satt i fängelse till året därpå.

Redan de första dagarna efter avslöjandet tog Ica-banken och Ikano Bank sin hand ifrån partnersamarbetet och stoppade möjligheten för Securias säljare att använda bankernas kundregister för att få tag på nya kunder.

Då framstod det som att stoppet skulle gälla tillfälligt, till dess att grundarna släppt kopplingarna till bolaget. En normalisering av relationerna ser dock ut att dröja och den revision som till exempel Ica-banken har begärt och låtit göra har istället dragit ut på tiden. Revisionsrapporten presenterades inte för banken förrän i förra veckan och enligt bankens marknadschef Bo Lagergren behövs nu ytterligare några veckor innan banken bestämt sig för vad den ska göra av det fortsatta samarbetet.

Fram till dess att samarbetet stoppades hade Securia på två år lyckats rekrytera cirka 30 000 av Icas kunder, en intäktsström som nu är stoppad. Även Ikano Bank avvaktar tills vidare.

Nu kan Affärsvärlden berätta att ytterligare två av Securia Systems stora partners har avbrutit samarbetet. Det gäller fackförbundsägda Lärarförsäkringar, med 180 000 kunder, och Hyresgästföreningen med drygt 530 000 medlemmar.

-Vi har stoppat tillförseln med nya kunder och vi har begärt en förklaring från bolaget. Skulle vi ha vetat från början vad vi vet idag hade de inte fått uppdraget, säger Håkan Lind, vd vid Lärarförsäkringar.

Ett brev från säkerhetsbolagets vd, med innebörden att styrelsen nu består av seriösa personer, har ännu inte lugnat Lärarförsäkringars vd som konstaterar att ett besked om stoppet ska hävas kan dröja:

-Jag kan inte svara på när, och om, det sker. Jag måste sätta mig in i deras svar. Det är ju vi som har gett dem möjlighet att ta kontakt med kunderna och vi måste säkra deras säkerhet, säger Håkan Lind.

Någon tidshorisont vill varken han eller den ansvariga för medlemsförmåner på en annan Securiapartner, Hyresgästföreningen, Anna Åberg, ange:

-Vi måste titta över samarbetet, konstaterar hon och berättar samtidigt att det inte saknas andra uppvaktare. Ett par konkurrenter har anmält att de är intresserade av att ta Securia Systems plats.

- Vi gör upphandlingar och vi gör löpande utvärderingar av våra förmånsleverantörer. När det gäller Securia har vi hittills valt att stanna kvar hos dem. Men, nu känner vi att vi vill göra en ny utvärdering och den är ännu inte helt klar, säger Anna Åberg

Partnersamarbetena är lönsamma för både Securia och partnern. Den normala intäktsmodellen är sådan att företagen/föreningen och Securia delar på de intäkter som Spärrservice-abonnemangen skapar. Kunderna betalar några hundralappar per år för möjligheten att bara behöva ringa ett samtal om till exempel samtliga kort i plånboken behöver spärras i samband med en stöld eller en förlustanmälan.

Securia har enligt egen uppgift en miljon kunder. Dessa har ännu inte informerats om ägarskandalen i säkerhetsföretaget.

Affärsvärlden har erbjudit Securia Systems vd Daniel Elfvendahl plats att kommentera relationerna med partnerföretagen. Han avböjer i ett e-mail att kommentera.

Per Agerman

Calle Froste

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom