Fler reste med SAS

SAS-koncernens reguljära passagerartrafik, RPK, ökade med 2,3 procent i september 2019 jämfört med samma månad i fjol.
Fler reste med SAS - sas-boeing-737-700_binary_6952371.jpg

Kabinfaktorn för reguljärtrafiken minskade med 0,7 procentenheter till 77,3 procent.

Totalt hade SAS Group cirka 2,94 miljoner passagerare under månaden, marginellt upp jämfört med samma månad året innan, varav reguljärtrafiken stod för 2,78 miljoner, en minskning med 0,2 procent.

”I samtliga tre skandinaviska länder ökade efterfrågan på inrikesresor, mätt i passagerarkilometer. Ökningen uppgick till 6,3 procent, där Norge uppvisade den starkaste tillväxten. Europeiska linjer visade också tillväxt, men en fortsatt svag svensk krona och geopolitisk osäkerhet har dämpat efterfrågan på interkontinentala resor, till och från Skandinavien”, skriver SAS.

Flygbolagets valutajusterade yield, intäkten per passagerarkilometer, var upp 5,4 procent i september jämfört med samma månad i fjol.

Den så kallade valutajusterade Pask-nivån, passagerarintäkter i relation till tillgänglig flygstol, var upp 4,4 procent.

Den förbättrade yielden och enhetsintäkten återspeglar förbättrad balans i iurbud och efterfrågan i Skandinavien, skriver SAS.

Total kapacitet ökade med 1,5 procent.

”Det är uppmuntrande att arbetet med att anpassa vår produktion till säsongsefterfrågan återspeglas i fler resenärer. Att inrikestrafiken växer kopplar vi till vårt arbete att förbättra kunderbjudandet och ansträngningarna att minska klimatpåverkan”, kommenterar vd Rickard Gustafson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.