Förlust för Fingerprint

Fingerprint Cards redovisar minskande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar även en fortsatt förlust.
Förlust för Fingerprint - fingerprint-cards-affarsvarlden-700_binary_6870330.jpg

Omsättningen uppgick till 424,3 miljoner kronor (615,3), en minskning med 31 procent mot föregående år. Väntad omsättning var 380 miljoner kronor, enligt Factset analytikersammanställning bestående av tre estimat.

”Fingerprints rapporterar en omsättning i det fjärde kvartalet som ligger marginellt under siffran för det tredje kvartalet. Sedan början av 2018 har Fingerprints i stort lyckats försvara sin marknadsandel, och vi är alltjämt den ledande leverantören på mobilmarknaden”, konstaterar vd Christian Fredrikson.

Bruttomarginalen uppgick till 21 procent (21).

Rörelseresultatet blev -25,5 miljoner kronor (-40,6). 

Resultatet före skatt var -23,6 miljoner kronor (-40,7). 

Resultatet efter skatt blev -17,5 miljoner kronor (-16,5). Väntat nettoresultat var 9,5 miljoner kronor, enligt Factset sammanställning bestående av två estimat.

Resultat per aktie hamnade på -0,06 kronor (-0,05). 

Fingerprint Cards föreslår ingen utdelning (0).

Vid slutet av året hade Fingerprint Cards en kassa på 540 miljoner kronor. Under fjärde kvartalet återbetalades resterande delen av förvärvslånet för köpet av Delta ID och i och med det är bolaget nu skuldfritt.

”Jag förväntar mig att läget på den globala mobilmarknaden kommer att vara fortsatt utmanande, vilket kommer att påverka Fingerprints omsättningsutveckling under det första kvartalet 2019. Q1 är i regel också ett säsongsmässigt svagt kvartal. Flera
globala mobiltillverkare har nyligen flaggat för försämrat finansiellt resultat till följd av marknadsläget. En viktig faktor bakom den negativa utvecklingen är att konsumenter byter ut sina enheter mindre ofta än tidigare”, uppger Fingerprint-chefen.

Han konstaterar vidare att bolaget nått sitt mål att under 2018 generera tio procent av omsättningen utanför kapacitiva sensorer för smartphones. Projektet med att under 2019 lansera en in-displayprodukt som bygger på optisk sensorteknologi beskrivs löpa på enligt plan. I början av året genomfördes prototypdemonstrationer för kunder.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.