Förlusten ökar för Next Biometrics

Next Biometrics har fördjupat sin förlust och rapporterar ett resultat efter skatt om -30 miljoner norska kronor för det tredje kvartalet 2015 (-14).

Rörelseresultatet landade på -30 miljoner (-15), och de totala intäkterna uppgick till 0,2 miljoner (1,6).

Omsättningen uppges ha varit insignifikant på grund av omväxlingen till den nya generationens sensorer.

Likvida medel uppgick till 45,3 miljoner vid slutet av de tre första kvartalen 2015, jämfört med 129,3 miljoner vid slutet av 2014.

Under niomånadersperioden levererades 61.000 sensorer, en ökning från fjolårets 47.000 sensorer. På grund av låga produktionsvolymer och höga tillverkningskostnader är bruttomarginalen fortfarande negativ.

Next Biometrics har bland annat följande utsikter: att den nya generationens moduler ska generera orders, ytterligare expansion inom Notebook & Tablet-marknader och ökat fokus på SmartCard-projekt.

Om marknaden under det tredje kvartalet uppger Next att en trend fortsatt, där samtliga kvalitetsberoende marknadssegment fokuserar på större sensorstorlekar medan trenden på smartphonemarknaden går mot mindre storlekar.

Kvalitetsberoende marknader är enligt Next sådana där både säkerhet och bekvämlighet är lika viktiga för närmare 100 procent av befolkningen. Framöver ska Next fokusera sina resurser på dessa marknadssegment.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.