”Google satsar mycket på den här trenden”

Börskandidat konkurrerar med Google.

38-åringen och tvåbarnspappan Anders Sonesson är i huvudstaden. Han är ofta på resa. 80 timmar i veckan kunde han jobba när han tidigare flängde runt till olika sjukhus. Nu är det en annan säljturné som gäller.

Företagsnamnet Diasend, en ordlek med orden diabetes och send, förklarar ungefär vad Göteborgsbolaget sysslar med, att samla in hälsoinformation från diabetespatienter och skicka den till en databas.

-Vi startade 2004 som ett projekt på Chalmers. Jag pluggade på Chalmers entreprenörskola, förklarar Sonesson samtidigt som han undrar om han ska sätta på en power point-presentation.

Utan tydligt svar på frågan uppvisar han prov på en lyhördhet som inte tillhör det vanliga i näringslivstoppen – han avstår från bildvisningen och förklarar i stället hur systemet som han och hans 20-tal anställda har utvecklat effektiviserar och sparar tid åt sjukhusen genom att samla in information om bland annat blodsockernivåer

-Sjuksköterskorna är våra bästa vänner. De har ägnat massor av tid åt att förklara för oss vad de behöver.

Han är särskilt stolt över säljframgångarna i Storbritannien där hans bolag är i full färd med att övertyga landets diabetesklinker om att använda bolagets utrustning. Knappt hälften har redan köpt in programvaran, i Sverige har han nästan 100-procentig täckning på diabetesklinikerna:

-Jag ser inget skäl till varför Storbritannien ska utvecklas annorlunda än Sverige.

Svårigheterna är att få sjukvårdsansvariga att betala. Under de första åren var det supersvårt, enligt Sonesson. Det handlade om att få de svenska landstingen att betala extra för vad som kan karaktäriseras som ett tillbehör till ett elektroniskt journalsystem.

Efterfrågar vården all den här informationen?

-Man efterfrågar inte mer data. Det som efterfrågas är värdefull data presenterad på ett relevant sätt.

Bolaget noteras i vår på börsens småbolagslista First North men kunde i praktiken lika gärna låta bli eftersom bolaget nöjer sig med att dra in 15-20 miljoner kronor. Bolagets värdering landar därmed mellan 80 och 100 miljoner kronor.

Frågan är varför Anders Sonesson vill underkasta sig kvartalskapitalismens tuffa villkor för vad som i sammanhanget är en struntsumma.

Lätt eftertänksam konstaterar Sonesson att frågan är berättigad. Att bolaget inte behöver pengar. De 14 ägarna, affärsänglar från Göteborg med omnejd, har kunnat glädjas åt att bolaget har redovisat överskott under de senaste fyra åren. Bolaget är skuldfritt, har god kassa och bolagets kassflöde är positivt. Samtidigt har försäljningen ökat med i snitt 30 procent under de senaste fem åren.

Snarare är det internationella hälsotrender som motiverar börsnoteringen. Google Fit och Apple Health är två projekt som drog igång i höstas och som syftat till att samla in hälsoinformation. Sensorer gör jobbet och mer eller mindre automatiska mätningar presenteras för användaren, en slags robot-PT, alltså.

-Vi ser att Google och Facebook satsar väldigt mycket på den här trenden och vi tror att en notering kan ge oss mer uppmärksamhet än annars, säger Anders Sonesson.

Diasend är förstås en dvärg jämfört med de stora amerikanerna. Bolaget säljer för 26 miljoner kronor i 17 länder under 2014. Drygt 10 procent av omsättningen sker i Sverige men den största marknaden är fortfarande USA.

Om två år tror han att bolaget har vuxit 50 procent till 30 anställda. Försäljningen räknar han med ska kunna växa i än snabbare takt.

-Om ett gäng år är den fördubblad, som han säger.

Konkurrenter?

-Världens största medicinteknikföretag, Medtronic, är en. De har ett system som de arbetar hårt med att få in på klinikerna i USA. Och så finns det ett uppstartsföretag i San Francisco, Glooko, som är jätteduktigt. Och många mobilappar.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco