Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!
Vad trevligt att du vill logga in. Vi ser att du inte har ett aktivt konto. Var vänlig kontakta kundtjänst: 08-617 80 00

H&M: Hoppas nå försäljningsmål 2019

2018-02-14 13:44

H&M:s vd Karl-Johan Persson hoppas på att bolaget ska kunna nå sitt koncernmål om en försäljningsökning i lokal valuta på 10-15 procent från och med 2019.

Det säger han till Nyhetsbyrån Direkt i samband med onsdagens kapitalmarknadsdag.

Redan i morgonens pressmeddelande bedömde H&M att de fysiska butikerna ska återfå en jämförbar positiv försäljningsutveckling från 2019. Det övergripande försäljningsmålet nämndes dock inte.

Ni sa ingenting om försäljningsmålet. Kommer ni att nå era 10-15 procent 2019?

"Målet finns kvar och det hoppas jag absolut", säger vd:n.

Ett av de problem som H&M har identifierat är att försäljningen i de fysiska H&M-butikerna har varit för svag. Ett antal butikstester pågår nu och enligt H&M uppmäts bra resultat. Nästa steg är att ta de framgångsrika koncepten vidare under 2018 för att, om allt faller väl ut, skala upp satsningen kring det andra halvåret 2019.

När kan vi få se nytt butikskoncept i en meningsfull del av H&M-varumärkets cirka 4.300 butiker?

"Jag vill inte ge något exakt svar. Det beror på hur pass mycket bättre butikerna blir. Visar testerna på en jätteuppsida i försäljningen då blir varje investering mer lätträknad och då kommer det bli fler butiker som görs om. Blir det bra får vi ser hur bra och så sätter vi investeringsplanen efter det", säger Karl-Johan Persson.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom